Students going the extra mile

This is Not a Design Conference

Design thinking voor een gezonde planeet? Studentencollectief Maastricht Disrupt organiseerde de This is Not a Design Conference, met als doel om na te denken en te discussiëren over creatieve oplossingen voor enkele van de meest urgente maatschappelijke problemen. Psychologiestudent Jair van Nes neemt ons mee naar de wereld van de evenementorganisatie.

Design thinking

“Design thinking is een creatieve manier voor het oplossen van complexe problemen,” zegt Jair van Nes, een van de organisatoren van de conferentie. Het proces begint met empathie, oftewel een grondig inzicht in de context van een probleem en de belanghebbenden. Verschillende ideeën worden in een vroeg stadium uitgewerkt tot prototypes, waarna in de praktijk wordt gekeken naar wat wel werkt en wat niet.

“We deden een workshop waarin we ons eigen logo moesten ontwerpen,” herinnert Jair zich. “De meeste mensen beginnen met hun eigen initialen en maken daar dan verschillende varianten van, maar het format blijft hetzelfde. Bij design thinking verzin je juist verschillende formats, in dit geval dus logo’s die totaal niet op elkaar lijken.”

Maastricht Disrupt is een interdisciplinair studentencollectief die zich bezighoudt met de uitwisseling van ideeën tussen studenten en professionals. Met het jaarlijkse This is Not a Design Conference-evenement wil Maastricht Disrupt mensen inspireren en haar passie, om problemen op een andere manier te benaderen, delen.

Florian Raith

Logistiek voor mens en natuur

Tijdens de recente editie, die werd gehouden in het Cube designmuseum in Kerkrade, was Jair verantwoordelijk voor de logistiek. Bijna honderd mensen bezochten het event. Het thema was ‘HUMAN-NATURE’, wat refereerde aan de onlosmakelijke verbondenheid tussen het menselijk welzijn en onze leefomgeving. Denk hierbij aan de opwarming van de aarde, voedselverspilling of bodemverarming; problemen die hoofdzakelijk worden veroorzaakt door menselijke activiteiten.

De vraag is hoe we een gezonde planeet kunnen ontwerpen en hoe we deze planeet gezond kunnen hóuden. Permacultuur, economie, ethiek, design en nog veel meer: tijdens deze inspirerende dag was er alle gelegenheid om verschillende duurzaamheidsconcepten over het voetlicht te brengen en te bediscussiëren, van het herstellen van het contact met Moeder Aarde tot hightech stallen badend in een gloed van paars licht.

Er waren er niet alleen lezingen, workshops en een paneldiscussie, maar ook vond de première plaats van ‘Farmer Philosophers’, een documentaire van Eva Dekkers van Maastricht Disrupts, waarin zij onderzoekt hoe boeren denken over het huidige en toekomstige boerenbedrijf. “Een aantal mensen die in de documentaire voorkomen gaf lezingen tijdens de conferentie,” zegt Jair. “Eva heeft veel werk gestopt in zowel de documentaire als de conferentie; voor mij was de première zeker een van de hoogtepunten van het evenement.”

Planten houden niet van de natuur

Jair was ook onder de indruk van de lezing van Gertjan Meeuws, met de provocerende titel Plants Don’t Like Nature!, over oplossingen voor ‘indoor-boeren’. Door licht, temperatuur en verdamping te optimaliseren, haalt Meeuws het maximale rendement uit planten. “Hij liet ons zien hoe met hoe weinig ruimte je heel Maastricht van voedsel zou kunnen voorzien. Dat was ongelooflijk.”

Na een semester in Granada in Spanje, stond Jair voor de keuze: rustig aan doen en zich concentreren op afstuderen, of wat extra verantwoordelijkheden op zich nemen. “Ik had eerder al in het bestuur gezeten van Let’s Dance. Ik organiseerde workshops en evenementen voor studenten die van dansen houden, maar organiseerde nooit eerder iets op deze schaal!” Hij besloot de uitdaging aan te gaan.

“Aan de ene kant maakte ik me er zorgen over dat ik het niet aan zou kunnen, omdat ik totaal geen achtergrond heb in design of duurzaamheid,” zegt Jair. “Maar aan de andere kant trok het project me juist aan, omdat ik zoveel fascinerende dingen zou kunnen leren.”

this is not a design conference

Jair van Nes maakte, als hoofd logistiek van Maastricht Disrupt, de This is Not a Design Conferentie mede mogelijk. Na zijn bacheloropleiding Psychologie begint Jair aan de Researchmaster in Cognitive and Clinical Neuroscience aan de Faculty of Psychology and Neuroscience.

Weinig vrije tijd, veel geleerd

“Ik had heel weinig vrije tijd,” herinnert Jair zich. Vóór de grote dag zijn er vele kleine dingen die gedaan moeten worden: zalen boeken, hotels, taxi’s, de catering regelen. “En vooral helder en op tijd communiceren. Uren belde ik met de mensen van het designmuseum.”

Een van zijn voorgangers had hem geadviseerd om vooral ook van de conferentie te genieten, maar met een ‘vol huis’ en een strak tijdschema was er ruimte voor uitglijders. Op de momenten dat er iets misging, had Jair baat bij wat hij geleerd had tijdens zijn opleiding Psychologie. “Er gebeurde heel veel; ik wist dat ik kalm moest blijven en me begripvol moest opstellen als mensen van slag zouden raken, tijdens het event zelf.”

Lid worden van Maastricht Disrupt – net voor de deadline – vindt hij nog steeds een goede beslissing. “Het was heel leuk om te doen, vooral het werken met al die ontzettend leuke mensen. Als er iets is wat ik geleerd heb, dan is het wel dat ik nu weet wat ik eigenlijk allemaal kan…”

this is not a design conference

Maastricht Disrupt's organisatiecomité.