Natuurlijk Maastricht, compacte stad in een weids landschap

Op zaterdag 12 december verscheen bij de Stichting Natuurpublicaties Limburg een nieuw boek in de reeks ‘Natuurlijk Limburg’: het boek ‘Natuurlijk Maastricht, compacte stad in een weids landschap’.

Dit boek is geschreven door ruim 30 auteurs en ontstaan als samenwerking van vier Maastrichtse natuurorganisaties: Natuurhistorisch Genootschap Limburg, IVN Maastricht, Flora van Nederland, en Universiteit Maastricht.

Foto: Sam Steylaerts

Eén van de auteurs is dr. Roy Erkens, universitair hoofddocent bij het Maastricht Science Programme

‘Het boek bevat informatie over de geologie, landschapshistorie, stadsnatuur en alle natuurgebieden in de gemeente Maastricht. Naast de Sint-Pietersberg, de Cannerberg, de ENCI-groeve en de onderaardse kalksteengroeven komen ook de parken in de stad en de landgoederenzone aan bod. Tot slot worden ook de waterlopen, stadsmuren en het Frontenpark beschreven waar natuur en cultuurhistorie samenkomen. Het boek heeft voor alle gebieden wandelkaarten, zodat iedereen de bekende en onbekende natuur van Maastricht kan ontdekken.'

• Gerard van Rooij, hoogleraar Plasmachemie, was de eerste promovendus van Ron Heeren, universiteitshoogleraar en directeur van het instituut M4i. Ze kijken samen terug op een pionierstijd, waarin zij de eerste wankele stappen naar de beeldvormend massaspectrometrie zetten.