Minervalia terug in Maastricht

Op 14 mei om 11.00 uur wordt de Minervalia, de oudste in Maastricht gedrukte komedie, feestelijk verwelkomd in boekhandel Dominicanen. Daar is het werk tot en met 21 juli te bewonderen. Dankzij een crowdfundingactie is de Minervalia weer thuis in Maastricht, waar dit zeldzame werk thuishoort. Het streefbedrag van 12.500 euro is bereikt dankzij talloze grote en kleine donaties. Het motto ‘Cultuur uit Maastricht hoort in Maastricht’ overtuigde velen een bijdrage te leveren.

Van dit kleine boek van grote waarde, de Minervalia van Jean Guyot, zijn wereldwijd nog maar vijf exemplaren beschikbaar. Drukker Jacob Baethen heeft in 1554 iets unieks opgeleverd: een echt Maastrichts drukwerk met een prachtige typografie én een bijzonder, humoristisch verhaal. Er waren 177 kilometer te overbruggen om de Minervalia in Maastricht te krijgen.

Een goed thuis
De universiteitsbibliotheek van de Universiteit Maastricht wil de Minervalia graag laten rondreizen en tentoonstellen als cultureel erfgoed in de regio. Ook zal dit prachtige werk worden ingezet in onderwijs en onderzoek. Er worden gesprekken gevoerd over een mogelijke vertaling van de komedie vanuit het Latijn naar het Nederlands. Droombeeld van Universiteitsbibliotheek en Universiteitsfonds is een theatervoorstelling van het werk. De Minervalia is straks het oudste stuk in de Bijzondere Collecties van de UM.