Kunst en wetenschap slaan de handen in elkaar

MERIAN verwelkomt haar eerste promovendi: ANTYE GUENTHER en MARLIES VERMEULEN.

Het Maastricht Experimental Research in and through the Arts Network (MERIAN) heeft twee promovendi geselecteerd als onderdeel van het samenwerkingsprogramma tussen de strategische partners van MERIAN – Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool en de Jan van Eyck Academie.

Beeldend kunstenaar Antye Guenther zal de biopolitiek bestuderen van neurowetenschappelijke beelden en neuroverbeelding – zowel de toepassing en effecten van politieke macht, als ook de sociale en politieke implicaties. Ze richt zich op praktijken van (re)constructie en (re)presentatie van 3D data van hersenen en exploreert de verschillende complexe en, soms, onzichtbare manieren, normen, hiërarchieën, aannames en (dominante) discoursen die in de onderliggende verbeeldingssoftware, technologieën en praktijken zijn ingebouwd. Guenther zal wetenschappelijke 3D software en hun visuele uitkomsten onderzoeken met behulp van auto-etnografische en participatieve, collaboratieve praktijken voor artistieke exploratie en analyse. Op www.aguenth.de is meer informatie over haar praktijk te vinden.

Marlies Vermeulen heeft een achtergrond als architecte. Ze is medeoprichter van Dear Hunter (www.dearhunter.eu), een praktijk voor artistiek ruimtelijk onderzoek, en ze heeft tevens het Institute of Cartopology (www.cartopology.institute) opgericht als onderdeel van haar promotietraject. Vermeulens onderzoek problematiseert de rol van plaats in het alledaagse leven. Wat we als alledaags beschouwen wordt echter vaak begrepen vanuit al bestaande ruimtelijke notatiesystemen. Vermeulen richt zich op kennis die niet onmiddellijk beschreven of verteld kan worden, maar die juist verborgen en belichaamd is in het voor de hand liggende. In haar promotieonderzoek ontwikkelt en adresseert ze ruimtelijke notatiesystemen zodat deze zich kunnen gaan gedragen als onderzoeksinstrumenten. Als onderzoeksinstrumenten kunnen zij plaats in het alledaagse leven documenteren en exploreren. De speelruimte en spanningsveld tussen beide tekent het domein van de cartopologie: het overkoepelende thema van dit promotietraject.

De twee promovendi zullen deelnemen aan de graduate schools, ateliers, onderzoekcentra en het onderwijs van de verschillende MERIAN partners.

MERIAN is een ruimte voor gezamenlijk onderzoek dat zich tussen maken en denken afspeelt. Promovendi ontwikkelen innovatieve onderzoeksstijlen waarbij ze de krachten en kwetsbaarheden van kunst en wetenschap met elkaar combineren. Hun onderzoek gaat in op maatschappelijke kwesties die relevant zijn in de Euregio Maas-Rijn. Deze samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool en de Jan van Eyck Academie bouwt op bestaande expertise in de onderzoeks-, kunst- en hogeronderwijsnetwerken in Maastricht. De specifieke Maastrichtse stijl van ‘onderzoek in en door de kunsten’ is probleemgericht, methodologisch vernieuwend en gericht op interdisciplinaire thema’s die zinvol kunnen worden onderzocht met behulp van kunst en wetenschap.

MERIAN is een samenwerking tussen:

Jan van Eyck Academie, deelinstituut Onderzoek & Educatie

Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten, Maastricht Academy of Arts, Toneelacademie Maastricht & Conservatorium Maastricht − Zuyd Hogeschool

Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen en Faculty of Science and Engineering (University College Maastricht) − Universiteit Maastricht (inclusief MACCH (The Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage) en MCICM (The Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music – een samenwerking tussen Universiteit Maastricht, philharmonie zuidnederland en Zuyd Hogeschool)

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’

• In een korte podcast van BNR Nieuwsradio gaat UM-historicus Raf de Bont in op de vraag of met alle bemoeienis van de mens een 'echt wild dier' nog wel bestaat.  En of we nog wel kunnen spreken van wilde natuur als er nergens op aarde meer een plekje is dat niet door ons is beïnvloed.

• Voor wetenschap gebeurt niet alleen via de universiteit, betoogde Marjolein van Asselt, vertrekkend hoogleraar Risk Governance bij de Universiteit Maastricht, tijdens haar afscheidscollege.