Maastrichtse onderzoekers werken mee aan kennisagenda klimaat en gezondheid

Namens de Universiteit Maastricht hebben onderzoekers Maud Huynen en Pim Martens meegewerkt aan het opstellen van de Kennisagenda Klimaat en Gezondheid. Deze agenda is in samenwerking met het RIVM en Wageningen University & Research tot stand gekomen in opdracht van ZonMw.De agenda bundelt bestaande kennis, signaleert kennishiaten en beschrijft  welk onderzoek uitgevoerd moet worden om de gezondheidsrisico’s van klimaatverandering te beperken.

Klimaat en gezondheid
Klimaat en gezondheid zijn bekeken in samenhang met duurzaamheid, leefomgeving, milieu, gedrag en voeding. De gevolgen van klimaatverandering, zoals overstromingen, temperatuurveranderingen, droogte en waterbeschikbaarheid, hebben grote impact op de volksgezondheid, maatschappij en economie, zoals beschreven in de ‘Lancet Countdown on health and climate change’. Ook in Nederland zijn een aantal ontwikkelingen nu al zichtbaar, zoals een verandering in allergieën en hittestress. Daarnaast beïnvloeden maatregelen gericht op het voorkomen van of aanpassen aan klimaatverandering (mitigatie en adaptatie) onze gezondheid. Actie is nodig om de uitstoot van broeikasgassen te minimaliseren en de gevolgen voor de gezondheid en gezondheidssector te beperken.

Proces
De kennisagenda levert een belangrijk fundament voor een mogelijk ZonMw meerjarig klimaatonderzoeksprogramma. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hopen dat zij uiteindelijk –samen met andere kennispartners- bij kunnen dragen aan de uitvoering van het onderzoek om de kennisvragen uit de kennisagenda te kunnen beantwoorden.

Voor meer informatie over de kennisagenda, Klik hier.