Maastricht wint Neurenbergse pleitwedstrijd international strafrecht 2018

Het team van de Universiteit Maastricht heeft de Neurenbergse pleitwedstrijd in international strafrecht gewonnen, die plaatsvond van 25 tot 28 juli. Studententeams uit 45 verschillende landen streden tegen elkaar, waarbij ze de rol van aanklager of verdediger in een fictieve zaak op zich namen. De wedstrijd werd grotendeels gehouden in rechtszaal 600 van het Paleis van Justitie in Neurenberg, waar ruim zeventig jaar geleden de belangrijkste Duitse oorlogsmisdadigers werden berecht tijdens het Neurenberg Proces.

winnters_nuremberg

De teamleden en hun mars naar de finale

Het Maastrichtse team bestond uit de masterstudenten Kimberley Mills, Anna Lena Neidmann en Marie Vesayt en de bachelorstudent Victoria Haeberle. Na een paar mee- en tegenvallers in de voorronden, waarin ze een keer wonnen (van een Russisch team) en verloren (van een Iranees team), konden ze doorstomen naar de ‘knock-out’ rondes (waarin ze streden tegen teams uit Duitsland, Brazilië en Singapore) en daarna meteen door naar de finale.

De finale trok een volle zaal

In die zaal wachtte hen niet alleen hun tegenstander uit de Oekraïne, maar ook een groot publiek, inclusief de andere teams en de rechters: samen goed voor een volle rechtszaal 600. Gedurende de competitie toonde het Maastrichtse team aan de rechters dat het niet alleen de meest uitgebreide juridische kennis bezat, maar deze ook op een professionele manier kon overbrengen. Kimberley Mills en Victoria Haeberle, die in de finaleronde de verdediging op zich namen, vervolmaakten de deelname van het team door de tegenstander (die de aanklagers vertegenwoordigden) te verslaan. Bertram Schmitt, rechter van het huidige International Criminal Court, zat de jury voor. Anna Lena Neidmann van het Maastrichtse team won de tweede prijs als beste spreker in de hele wedstrijd.

Het team en de coaches, Craig Eggett en Hannah Brodersen, zijn heel trots, blij en opgelucht dat het harde werken beloond is. Het is de tweede keer dat de Universiteit Maastricht als winnaar de Neurenbergse pleitwedstrijd international strafrecht verlaat (in 2015 won de UM ook).

Foto: Nuremberg Academy