Maastricht en York slaan de handen ineen

De universiteiten van Maastricht en York hebben afgesproken intensief te gaan samenwerken op het gebied van onderwijs en onderzoek, de uitwisseling van kennis en studenten en het delen van best practices door medewerkers. De nadruk ligt in eerste instantie op voeding en volksgezondheid, teelt van gewassen, imaging voor medische diagnostiek, data science en internationale handel. Bovendien willen de universiteiten samen bouwen aan relaties met het bedrijfsleven en de inzetbaarheid van hun studenten op de arbeidsmarkt bevorderen.

De twee universiteiten vullen elkaar aan op terreinen als voeding en gezondheid, cybersecurity, medische beeldvorming, internationaal recht en de ontwikkeling van gewassen. Besprekingen over samenwerking op al deze gebieden zijn momenteel in volle gang.

Op korte termijn resulteert de alliantie in een gemeenschappelijk promotietraject op het gebied van volksgezondheid, wederzijdse bezoeken van zakelijke delegaties, gezamenlijke onderzoekswerkgroepen, conferenties en trainingsprogramma’s voor medewerkers. Op de langere termijn willen de twee universiteiten meer gedeelde onderwijsprogramma’s opzetten met gemeenschappelijke opleidingen, samenwerking tussen onderzoekscentra en uitwisseling van technische en vakinhoudelijke kennis.

De UM en de Universiteit van York onderhouden al jaren zeer goede contacten met elkaar, dankzij hun lidmaatschap van het Worldwide Universities Network (WUN). Er zijn al uitwisselingsprogramma’s voor studenten en medewerkers (Erasmus Plus) en ook binnen het onderzoek wordt al samengewerkt, met name op het gebied van imaging.

MOU signing

Prof. dr. Martin Paul, voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Maastricht: ‘We hebben groepen medewerkers van beide universiteiten bij elkaar gebracht en zo is een echte samenwerking van onderaf ontstaan. Onze medewerkers zijn zeer enthousiast over onze contacten met York op het gebied van onderwijs en onderzoek. Dat samenwerking met het regionale bedrijfsleven ook onderdeel vormt van onze alliantie maakt het extra interessant.’

Zijn Yorkse collega, rector en voorzitter prof. Koen Lamberts: ‘We hebben een helder prioriteitenlijstje voor deze samenwerking en de werkzaamheden zijn al gestart. Ik ben ervan overtuigd dat er na de eerste geplande projecten nog vele andere zullen volgen en dat er vanuit onze universitaire gemeenschappen een netwerk van gezamenlijke ondernemingen zal ontstaan. We streven naar een hechte relatie met het bedrijfsleven, wat past bij de industriële strategie van het VK, en verwachten ook een mooie samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek.’

• Twee consortia geleid door UM-onderzoekers Rowan Smeets en Gera Nagelhout hebben een Wetenschapscommunicatie subsidie ontvangen vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van de projecten is om wetenschap en samenleving dichter bij elkaar te brengen.

• Ann Vanstraelen (Hoogleraar accounting en assurance services) is vandaag als nieuw lid van het Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) benoemd.

• Met trots kondigen we aan dat SBE haar ranking in de onlangs gepubliceerde 2023 CEO Magazine's Global MBA Rankings verder heeft verbeterd.