Leraar worden aan de UM

Je onderwijsbevoegdheid halen in het derde jaar van je bacheloropleiding aan de UM. Het kan al sinds 2018 met de Educatieve Minor. Maar sinds verleden jaar staat die opleiding ook open voor mensen die hun bachelor- of masteropleiding al hebben afgerond, namelijk met de Educatieve Module. “Binnen één jaar verwerf je alle vaardigheden die horen bij het leraarschap en ben je startbekwaam voor het onderwijs. De UM verlaten met een extra bevoegdheid is een geweldige kans voor onze studenten,” zegt Juanita Vernooy, coördinator van de Educatieve Minor en Module.  

Voor Nina Krommedijk (21), student Data Science and Artificial Intelligence, was altijd al duidelijk dat ze wilde lesgeven. Zij koos dan ook zeer bewust voor de Educatieve Minor tijdens haar derde bachelorjaar: “Uit mijn studiekeuzetest na de middelbare school bleek al dat wiskundeleraar iets voor mij zou zijn. Toch kreeg ik het advies iets te gaan studeren waar meer uitdaging in zit, omdat er daarna nog diverse trajecten zijn om de onderwijsbevoegdheid te halen. De Educatieve Minor is ideaal hiervoor, want je haalt in één jaar de bevoegdheid. Sinds afgelopen september geef ik voor mijn stage les aan een 2 vwo-klas. Ik ben een heel schooljaar lang de enige wiskundedocent voor deze leerlingen, dus we bouwen echt een band op. Aanvankelijk zagen de leerlingen op tegen het vak wiskunde, ze begrepen het nut ervan niet. Nu laat ik ze telkens zien waarom we doen wat we doen. Een aantal leerlingen is heel enthousiast en blij als ze een goed cijfer halen. Ik haal enorm veel voldoening en plezier uit het lesgeven en wil dit ook zeker blijven doen.”

Uniek in opzet

Aan de UM verlopen de Educatieve Minor en Module anders dan aan universiteiten in de rest van het land. Vernooy: “Daar beslaan de beide opleidingen maar een half jaar en lopen de studenten twee dagen per week stage op een school. Dat is worstelen met tijd en energie. Ze worden meteen vol in het onderwijs gestort en dat is heel zwaar. Wij smeren de stage uit over een heel schooljaar, dus we starten eind augustus en laten de studenten een heel schooljaar meedraaien. Dat is voor alle partijen beter.”

Margot Krijnen (text), Paul van der Veer (photography)
educatieve minor

Juanita Vernooy, Niels Delahaye en Nina Krommedijk

Leraar dankzij PGO

De Educatieve Module is het resultaat van een experiment van het ministerie om de zijinstroom van academisch geschoolde leraren te bevorderen. Vernooy: “De Educatieve Module is er niet alleen voor afgestudeerde bachelorstudenten, maar ook voor masters en PhD’s, en medewerkers van de UM. De module is bestemd voor academisch geschoolden die niet nog een keer jarenlang willen studeren.” Niels Delahaije (27) haalde zijn bachelordiploma Biomedische Wetenschappen aan de UM en koos na zijn afstuderen heel bewust voor deelname aan de Educatieve Module: “Op de middelbare school gaf ik al veel bijles, maar het kwam nooit bij me op om leraar te worden. Dat gebeurde tijdens mijn studie aan de UM dankzij het Probleemgestuurd Onderwijs. Daarin bespreek je als student iedere casus met elkaar en geef je uitleg over de oplossingen die je hebt gevonden. Ik haalde daar zoveel plezier uit dat ik me realiseerde dat onderwijs geven echt iets voor mij zou kunnen zijn. Toen ik hoorde over de Educatieve Module aarzelde ik dan ook geen moment. Voor de stage binnen deze module geef ik al bijna een heel schooljaar biologieles aan derde- en vierdejaars leerlingen in de Theoretische Leergang (TL) van het vmbo. Het is een prachtige uitdaging deze groep te motiveren en te enthousiasmeren voor je vak. Als je klassenmanagement wil leren, is dit de beste plek. Hopelijk krijg ik komend jaar een aanstelling op mijn stageschool en kan ik dat combineren met een masteropleiding om ook mijn eerstegraadsbevoegdheid te behalen.” Het plan om een eerstegraadsopleiding te volgen, wordt nog gemakkelijker gemaakt door de recente structurele samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen, vertelt Vernooy: “Er komt voor dit doel een luchtbrug tussen Nijmegen en Maastricht en onze studenten kunnen tijdens de opleiding aan Radboud gewoon hier in Limburg stagelopen.”

educatieve minor
Niels Delahaye

educatieve minor
Nina Krommedijk

Vaardigheden voor het leven

Nina Krommedijk gaat de komende twee jaar een masteropleiding op het gebied van Data Science doen. “Maar ik stop niet met lesgeven. Ik blijf zeker naast of na mijn masteropleiding voor de klas staan, misschien niet fulltime, maar bijvoorbeeld fiftyfifty.” Veel studenten uit de Educatieve Minor houden naast hun masteropleiding nog een bijbaan in het onderwijs, vertelt Vernooy. Zij verwacht dat we naar een constructie toegaan waarin academisch geschoolden naast hun baan enkele dagen lesgeven. Niels en Nina zijn in ieder geval razend enthousiast over de opleiding. “Twijfel niet,” zegt Niels, “doe het gewoon! Je krijgt de kans om een traject dat op hbo vier jaar duurt in één jaar af te ronden. En je leert veel meer dan alleen maar het onderwijsvak. Je ervaart hoe het is om met collega’s om te gaan, je krijgt vanuit de school cursussen, bijvoorbeeld in het voeren van loopbaangesprekken met leerlingen. Je doet vaardigheden op waar je je hele carrière, wel of niet in het onderwijs, profijt van hebt.” Nina bevestigt dat: “Toen ik begon, had ik een heel strakke planning gemaakt. Ik had onderschat wat het betekent om voor dertig leerlingen te staan. Je komt in onverwachte situaties, iedereen wil iets anders van je. Ik leer hier vaardigheden die ik aan geen enkele andere opleiding kan opdoen. Ik vertel altijd heel trots dat ik écht voor de klas sta. Dat vindt iedereen reuze stoer. Voor mij is dit de ideale oplossing: een academische uitdaging naast de praktijkervaring van voor de klas staan.”

Lees ook

  • Met de dit jaar gestarte bachelor Computer Science versterkt de Universiteit Maastricht zijn positie verder als bèta-universiteit. De belangstelling voor de nieuwe opleiding was boven alle verwachting: zo’n 300 studenten uit alle hoeken van de wereld gingen in september aan de slag. “De...

  • De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van...

  • Waren je examens voor jou echt een fluitje van een cent? Was je goed voorbereid en had je genoeg tijd over? Dan zal het werk van Anique de Bruin je leven niet veranderen. Maar voor alle anderen biedt de hoogleraar Self-regulation in Higher Education nuttige inzichten en hulpmiddelen. Samen met een...