Jan Muijtjens ontvangt UM Medallion of Honour

Bij gelegenheid van zijn afscheid heeft Jan Muijtjens op 13 december de Maastricht University Medallion of Honour ontvangen uit handen van Martin Paul, voorzitter van het College van Bestuur van de UM. De UM Medallion of Honour is Jan Muijtjens verleend, omdat hij zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de UM als mede-ontwikkelaar en uitdrager van vernieuwende concepten op het gebied van bestuurlijke informatievoorziening en vanwege zijn grote maatschappelijke betrokkenheid. Hij heeft de archief- en documentatieafdeling van de universiteit ontwikkeld en in alle ontwikkelingsfases, op de achtergrond, een belangrijke bijdrage geleverd.

UM Medal of Honour Jan Muijtjens

Digitale informatievoorziening
Jan Muijtjens is 40 jaar geleden in dienst gekomen bij de UM en was o.a. in zijn rol als functioneel beheerder bij de afdeling Archief, Documentatie en Postzaken (ADP) verantwoordelijk voor archivering en documentaire informatievoorziening. De UM was een van de eerste universiteiten in Nederland die post, bestuurlijke informatievoorziening en voortgangsbewaking heeft gedigitaliseerd. Daartoe werd een eigen digitaal systeem ontwikkeld dat resulteerde in het huidige CORSA, inclusief alle personeels-, leerstoel- en studentendossiers. Jan Muijtjens had hierbij, als verbinder ‘pur sang’, een belangrijke rol als gezicht van ADP in de organisatie en als vraagbaak voor de eindgebruikers. Ook heeft hij samen met collega’s het papierloos vergadersysteem iBabs ingevoerd binnen de UM.

Maatschappelijke betrokkenheid
Jan is geliefd bij zijn collega's vanwege zijn relativeringsvermogen en humor en geniet veel respect vanwege zijn rol als vertrouwenspersoon, zijn veelzijdigheid en sociale bevlogenheid. Hij is er niet alleen voor zijn UM collega's, maar ook voor de minderbedeelden in de samenleving. Voor Jan staat het belang voor medemens en samenleving altijd voorop. Ruim voordat de duurzaamheid hoog op de agenda van de UM prijkte was Jan een warm pleitbezorger voor een duurzame samenleving.

Onderscheiding
De UM Medallion of Honour is een onderscheiding voor medewerkers van de Universiteit Maastricht die met hun dagelijkse werkzaamheden van grote betekenis zijn (geweest) voor de naamsbekendheid, de reputatie of de ontwikkeling van de universiteit.

Foto: Philip Driessen

• Karlien Strijbosch deed promotieonderzoek naar Senegalese migranten die onvrijwillig terugkeerden na een verblijf in Europa. Ze liep aan tegen muren van zwijgzaamheid, wantrouwen en schaamte. Een gesprek met Karlien Strijbosch en haar promotor Valentina Mazzucato over een onderzoek dat noodzakelijke...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.