Jacqueline de Groot gestart bij ITEM

Jacqueline de Groot is zeer verheugd om ITEM in het komende anderhalf jaar te ondersteunen als adviseur externe betrekkingen.

In 2016 en 2017 was Jacqueline als kwartiermaker Public Affairs bij de Universiteit Maastricht actief om de eerste stappen te zetten in de pro-actieve lobby naar Brussel en Den Haag. Naast inbreng vanuit de Universiteit Maastricht in de Brightlands lobby, richtte ze zich op drie inhoudelijke pilots; Data Science, Regeneratieve Geneeskunde en Expertisecentrum ITEM. Bij deze pilots is specifieke aandacht uitgegaan naar de interne verbinding en samenwerking in de organisatie zelf, maar juist ook het faciliteren van de externe samenwerking met verschillende stakeholders en relevante partners.

In 2001 is Jacqueline als Public Affairs adviseur in Brussel begonnen voor de drie zuidelijke Nederlandse provincies, in het Huis van de Nederlandse Provincies. Haar pionierswerk in het Europese netwerk met andere organisaties, provincies en ministeries heeft haar de noodzaak van samenwerking en het delen van kennis en ervaring nog eens extra laten zien, maar ook het staan voor je eigen inbreng en positie. Jacqueline is gewend om haar netwerken actief open te zetten en collega’s te verbinden, daarbij op alle niveaus samen te werken en snel en flexibel te anticiperen op de politiek-bestuurlijke dynamiek.

Samen met het huidige ITEM team en de externe partners, wil Jacqueline werk maken van de externe betrekkingen door op zoek te gaan naar verbinding en wisselwerking. De spiegel van de buitenwacht en de rol die in diezelfde buitenwacht kan worden gespeeld, stuurt onze inzet en de toegevoegde waarde die ITEM als adviesinstituut voor grensoverschrijdende vraagstukken kan spelen.

• Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent Internationaal en Europees Recht, onderzoekt hoe zowel de opzet als de uitvoering van de EU-immigratie- en asielwetgeving kan worden verbeterd. Hoe zijn we tot deze disfunctionele status quo gekomen?

• Op woensdag 15 maart 2023 zijn er verkiezingen in Nederland. We stemmen dan voor de Provinciale Staten en het Waterschap. Zeven van de twaalf Nederlandse provincies grenst aan een buurland. Grensoverschrijdende samenwerking en een oog voor grensregio’s is dan ook extra belangrijk. Volgens de...

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2023 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 26 februari 2023 aangedragen worden.