ITEM's Alexander Hoogenboom winnaar van ELFA Award 2016

ITEM’s wetenschappelijk coördinator, dr. Alexander Hoogenboom, heeft de 'eerste plaats' verdiend in de proefschriftcompetitie over Europees recht van de European Law Faculties Association 2016 voor zijn proefschrift Balancing Student Mobility Rights and National Higher Education Autonomy in the European Union. De prijs werd uitgereikt tijdens ELFA's jaarlijkse algemene vergadering en conferentie 2017 in Brno, Tsjechië. De officiele bekendmaking kunt u hier vinden. Alexander wil graag zijn promotoren bedanken voor hun inzichten en commentaar, alsmede zijn partner, vrienden, familie en collega's voor hun gezelschap, vertrouwen en steun tijdens het schrijfproces.

Meer over het proefschrift

Balancing student mobility rights and national higher education autonomy

Dr. Alexander Hoogenboom's promotie vond plaats op 18 oktober 2016. In dit proefschrift wordt de recente spanning besproken rondom de mobiliteit van studenten en wordt geprobeerd de overkoepelende vraag te beantwoorden hoe mobiliteitsrechten voor studiedoeleinden van EU-burgers binnen de EU moeten worden gewaarborgd, terwijl tegelijkertijd de houdbaarheid van de nationale hogeronderwijssystemen van (bepaalde) lidstaten wordt gegarandeerd. De belangrijkste conclusie in dit opzicht is dat de huidige EU-wetgeving die van toepassing is op mobiele studenten zowel ontoereikend als onsamenhangend is. Daarnaast lijken de EU-lidstaten problemen te hebben met het correct implementeren van EU-wetgeving op dit gebied en kunnen ze niet zelfstandig een effectieve en eerlijke balans vinden. Er is behoefte aan een alomvattend en genereus studieleningssysteem op EU-niveau – dat centraal wordt beheerd op EU-niveau – om de mobiliteitsrechten van EU-burgers voor studiedoeleinden te ondersteunen.