ITEM’s studie met betrekking tot motorbendes in de Euregio Maas-Rijn zal worden gepresenteerd bij Criminologiecongres

ITEM’s onderzoek met betrekking tot motorbendes in de Euregio Maas-Rijn zal worden besproken bij het 16e Jaarlijkse congres van de European Society of Criminology in Münster, Duitsland.

ITEM’s promovendus Kim Geurtjens LL.M zal aanwezig zijn bij het 16e Jaarlijkse congres van de European Society of Criminology in Münster, Duitsland.

Voor de sessie ‘Fighting Transnational Crime I’ op vrijdag 23 september, zal Kim Geurtjens LL.M als voorzitter fungeren en haar lopende onderzoek met betrekking tot ‘outlaw motorcycle gangs’ (OMGs) in de Euregio Maas-Rijn presenteren. Dit betreffende onderwerp vormt niet alleen een probleem in Limburg, maar ook in de aangrenzende regio’s. Aangenomen wordt dat deze motorbendes grensoverschrijdend opereren, en daarbij slim gebruik maken van de grens als barrière voor autoriteiten om adequaat te reageren. Daarmee dient het als relevant onderwerp binnen ITEM's onderzoeksgebied.

Tijdens haar presentatie zal Kim Geurtjens LL.M de eerste resultaten van het empirisch onderzoek, dat eerder dit jaar gestart is, toelichten.¹

Kim Geurtjens LL.M

Kim Geurtjens is verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid binnen de capaciteitsgroep Strafrecht & Criminologie, en promoveert bij het Institute for Transnational and Euregional Cross Border Cooperation and Mobility / ITEM op het onderwerp ‘Research concerning outlaw motorcycle gangs and the integrated cross-border policy in the Meuse-Rhine Euregion’, gestart in maart 2016, onder begeleiding van Prof.dr.mr. H. Nelen and dr.mr. M. Vanderhallen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Voor meer informatie over het promotieonderzoek, bezoek ‘Onderzoek met betrekking tot outlaw motorcycle gangs (OMGs) en het geïntegreerde grensoverschrijdende beleid in de Euregio Maas-Rijn’ op de ITEM website.

1: Fighting Transnational Crime I: 'Outlaw Motorcycle Gangs (OMGs) in the Meuse-Rhine Euregion'

Abstract tekst

‘Outlaw motorcycle gangs’ (OMGS) worden over het algemeen beschouwd als bedreiging voor de samenleving en de democratische rechtsorde. Gebaseerd op Nederlandse politiegegevens, wordt aangenomen dat vele leden betrokken zijn bij criminaliteit en dat de club een criminogeen effect heeft. Tot veel voorkomende strafbare feiten behoren verkeer, openbare orde, drugs, wapens, moord en geweldsmisdrijven. Onderscheid kan worden gemaakt tussen strafbare feiten die zich in het openbaar en privé plaatsvinden. In 2015 was het met name tumultueus in Nederlands Limburg en het naastgelegen gebied van Belgisch Limburg, gekenmerkt door diverse grootschalige politieoperaties en sluitingen van clubhuizen. Aangenomen wordt dat ‘outlaw motorcycle gangs’ grensoverschrijdend opereren en daarbij slim gebruik maken van de grens als barrière voor autoriteiten om adequaat te reageren. Nederland heeft een gemeenschappelijk beleid als het gaat om het bestrijden van georganiseerde misdaad door middel van de bestuurlijke aanpak. Om de bestuurlijke aanpak kracht bij te zetten wordt de informatieuitwisseling tussen partners zoals politie, justitie, fiscale en administratieve autoriteiten bevorderd door Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIECs). In België zijn bestuurlijke instrumenten om ‘outlaw motorcycle gangs’ te weren gespreid over verschillende wetten en is het proces van informatieuitwisseling ingewikkelder wegens strengere privacywetgeving. Tijdens deze bijdrage zullen de eerste resultaten van het empirisch onderzoek, dat recentelijk gestart is in de Euregio Maas-Rijn, aan bod komen. De focus van het onderzoek is zowel het identificeren van de rol van de grens tussen Nederlands- en Belgisch Limburg in grensoverschrijdende activiteiten van ‘outlaw motorcycle gangs’, als de implicaties voor verdere beleidsontwikkeling. Door middel van literatuuronderzoek, media-analyse, beleidsonderzoek, en gebruik van justitiële en administratieve gegevens, zal uiteindelijk een barrièremodel worden ontwikkeld welke afgestemd is op de specifieke regionale situatie en die gestoeld is op situationele criminaliteitspreventie.