Industrieel Platform Regeneratieve Geneeskunde voor betaalbare genezing van chronische ziekten

In het kader van de politieke top tussen Nederland en Vlaanderen is op 5 November jl. in Middelburg in aanwezigheid van beide premiers een MoU(memorandum van overeenstemming) ondertekend door staatssecretaris Mona Keijzer van het ministerie van EZK en minister Phillipe Muyters van EWI over intensievere samenwerking op het gebied van personalized medicine. Dit memorandum kan volgens RegMed XB worden gezien als een stap in de ontwikkeling naar een industrieel platform voor regeneratieve geneeskunde. Dit platform kan de ontwikkeling van veelbelovende medische technologie versnellen om veelvoorkomende chronische ziekten op grote schaal, en daardoor betaalbaar, te kunnen genezen.

RegMed XB als aanjager

RegMed XB is het grote Vlaams-Nederlandse instituut, dat sinds 2 jaar met innovatieve onderzoeksprogramma's streeft naar nieuwe oplossingen voor nierfalen, diabetes type 1, artrose en hartaandoeningen. Het onderzoek valt onder de regeneratieve geneeskunde die werkt aan herstel van beschadigde weefsels en organen met behulp van onder andere stamceltherapie. Met een huidig beoogd onderzoeksbudget van 250 miljoen euro bundelt het instituut nu al de krachten van honderden toponderzoekers, artsen en ondernemers.

Gezondheid en economie

In RegMed XB werken onderzoekers en artsen van de universiteiten en universitair medische centra uit Leuven, Utrecht, Leiden, Eindhoven, Maastricht al hecht en gedisciplineerd samen met innovatieve bedrijven aan nauwomschreven onderzoeksdoelen, moonshots. RegMed XB-oprichter en initiator prof.dr. Clemens van Blitterswijk, hoogleraar Weefselherstel aan de UM: “Om alle patiënten te bereiken, is straks meer nodig dan we nu al kunnen doen. We moeten geslaagd onderzoek vertalen naar medische producten van zeer hoge kwaliteit die door artsen over de hele wereld kunnen worden voorgeschreven en ingezet. Daar zijn kleine innovatieve startups en grote tot zeer grote bedrijven voor nodig. Geneeskundig wetenschappelijk en maatschappelijk, maar natuurlijk ook economisch liggen hier grote kansen voor Nederland en Vlaanderen en wellicht sluiten ook andere buitenlandse investeerders aan. Onderzoeksresultaten, onze moonshots, zullen uiteindelijk worden vertaald naar medische technologieën die door de industrie in hoge kwaliteit tegen een lage prijs beschikbaar zullen komen voor heel veel mensen. Dat kan alleen met hoogwaardig en snel fabrieksmatig precisiewerk: productie van zeer grote hoeveelheden nieuwe gezonde weefsels met een verwaarloosbare foutmarge. Met dit nieuwe platform zie ik dat gebeuren.”