IMPACT COURSE: kennis leren benutten

Op 9 mei ging aan de UM voor het eerst de IMPACT COURSE van start: een exclusieve cursus over maatschappelijke impact van onderzoek en benutting van kennis. Met deze cursus wil de UM medewerkers bewust maken van de mogelijkheden van kennisbenutting en meer impact laten creëren met hun onderzoek. De IMPACT COURSE is interdisciplinair, dus deelnemers komen van alle faculteiten van de UM, maar ook van het MUMC+ en Zuyd Hogeschool. Hiermee wordt samenwerking tussen faculteiten en kennisinstellingen gestimuleerd. De aanpak is hands-on en het eindresultaat van de cursus is een concreet plan voor de benutting van het eigen onderzoek.

Drie doelen

Kennisbenutting is – naast onderwijs en onderzoek – de derde kerntaak van de UM. Het is gericht op drie doelen: het ontwikkelen of verbeteren van nieuwe producten, diensten en processen met een economisch doel (kennisexploitatie), het toepassen van onderzoeksresultaten in het publieke en maatschappelijke domein, denk aan onderwijs, zorg en cultuur, en het communiceren over wetenschap, bijvoorbeeld mediaoptredens, interviews, expertpanels en lezingen.

Hands-on

In de IMPACT COURSE leren de cursisten hoe ze op termijn hun eigen onderzoeksresultaten kunnen vertalen naar concrete economische of maatschappelijke relevantie. De cursus bestaat uit twee inhoudelijke modules en drie hands-on modules. Cursisten doen o.a. kennis op over intellectueel eigendom, samenwerken en ondernemerschap, maar ook over de inzet van wetenschapscommunicatie. Zij leren met de hulp van de UM afdeling Marketing & Communicatie teasers schrijven over hun onderzoek en presenteren die in een zogenaamde pitch. Zowel tijdens als na afsluiting van de cursus organiseren medewerkers van het Knowledge Transfer Office (KTO) in samenwerking met collega’s van Brightlands vervolgacties om de ‘impactplannen’ ook daadwerkelijk te realiseren.

Positieve ontwikkeling

Tijdens de eerste module ging rector Rianne Letschert in haar rol als onderzoekster in debat met de cursisten over haar eigen ervaring met kennisbenutting: “Toen ik mijn promotieonderzoek deed, vroeg niemand naar de impact daarvan. Dat is veranderd in de afgelopen tien tot vijftien jaar. Een positieve ontwikkeling, want het heeft een toegevoegde waarde gehad voor mijn werk. Zo ben ik nu veel meer bewust van de relevantie om partijen van buiten de wetenschap in een vroeg stadium te betrekken bij het opstellen van nieuwe onderzoeksideeën. Ook heb ik plezier gekregen in wetenschapscommunicatie, om zo een breder publiek mijn passie voor onderzoek en onderwijs over te brengen en het maatschappelijk debat te duiden op thema’s waar ik expertise op heb.”

Cursisten reageren positief na de eerste bijeenkomst

“Deze cursus zal mij leren beter uit te leggen wat de waarde van mijn onderzoek is voor de maatschappij.”

“De interfacultaire opzet brengt mij in contact met onderzoekers vanuit andere vakgebieden. Daardoor leer ik op een andere manier naar mijn onderzoek te kijken.”

Maatschappelijke impact

De IMPACT COURSE is bedacht en ontwikkeld door Ivo George van KTO, de afdeling van de UM die onderzoekers in de alfa- en gammawetenschappen ondersteunt bij het benutten van hun kennis ten behoeve van de maatschappij. Jan Cobbenhagen, directeur van KTO: “Met deze cursus bieden we onze wetenschappers concrete handvaten om de vertaalslag te maken van onderzoek naar concrete bijdragen aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Het realiseren van een maatschappelijke impact staat daarbij voorop. En waar mogelijk zullen we ook streven naar een fair financieel rendement”.