Hoger onderwijs en onderzoek goed voor 16,4% Maastrichtse banen

Dat hoger onderwijs en onderzoek een belangrijke motor zijn voor economie en werk in hun omgeving, is bekend. Het Rotterdamse NEO Observatory maakte een verdiepingsslag en laat in een onderzoek de werkelijke omvang van die motor zien voor de 13 Nederlandse universiteitssteden. Voor middelgrote steden als Maastricht is het economisch belang van hoger onderwijs en onderzoek relatief groot, zo blijkt uit het onderzoek.

sbe

NEO Observatory maakte voor het onderzoek gebruik van gegevens uit 2018 van met name CBS en Rathenau. Het bureau telde het hoger onderwijs en de academische ziekenhuizen in de dertien steden mee plus alle zelfstandige onderzoeksinstituten en de R&D van bedrijven. Daaruit blijkt dat alleen al in de universiteitssteden ruim 240.000 mensen in het ‘kenniscluster’ werken. Bij elkaar vertegenwoordigt deze groep werkenden een financieel-economische omvang van 15,3 miljard euro. Het hoger onderwijs en onderzoek in de stedelijke economie van de dertien Nederlandse universiteitssteden leveren daarmee 7,1 procent van de toegevoegde waarde en 10,0 procent van de werkgelegenheid in die steden.

Maastricht

Die relatieve bijdrage van het hoger onderwijs aan economie en werkgelegenheid ligt in Maastricht hoger dan de landelijke gemiddelden. 16,4% van de Maastrichtse banen zitten in het hoger onderwijs en onderzoek. Die groep zorgt voor een aandeel van 12,1% in de Maastrichtse economie.

De onderzoekers keken ook naar een aantal indirecte economische effecten. Zo werken in Maastricht 12.100 mensen in het kenniscluster, indirect zijn daar nog eens 2.300 andere banen aan verbonden: samen is dat 19,6% van de totale werkgelegenheid in Maastricht.

Relevante sector

Hoger onderwijs en onderzoek vormen een relevante (middel)grote sector in de economie van de dertien steden, concludeert NEO Observatory, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Kences, de vereniging van studentenhuisvesters. In de middelgrote steden als Maastricht is het belang van het kenniscluster voor economie en werkgelegenheid een stuk groter dan in de grote steden.

Lees hier het volledige rapport.