Financiële injectie voor onderzoek naar biobased materialen aan de Universiteit Maastricht

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) werkzaam bij het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM) hebben een financiële injectie van € 4 miljoen ontvangen ter ondersteuning van nieuw onderzoek naar biobased materialen. Dit bedrag is beschikbaar gesteld door de Provincie Limburg. Ook kwalificeerde de Provincie het AMIBM als een van de meest succesvolle projecten binnen het programma Kennis-As Limburg.

AMIBM

Het AMIBM, opgericht in 2016, is een Europees, grensoverschrijdend onderzoeksinstituut dat is ingebed in de Faculty of Science and Engineering (FSE) van de Universiteit Maastricht (UM) Het instituut richt zich op de ontwikkeling van geavanceerde biobased materialen, en streeft naar de omzetting van biomassa naar biobased materialen en toepassingen daarvan in producten. Het AMIBM bevindt zich op één van de Limburgse de Brightlands Chemelot Campussen en voert innovatief fundamenteel, toegepast en translationeel onderzoek uit, waarmee het samenwerkingen creëert tussen de academische wereld en het bedrijfsleven.

Waarom is AMIBM opgericht?

Vóór de oprichting van het AMIBM was het onderzoek op het gebied van biobased materialen in de regio Limburg van bescheiden omvang. Nu werkt het instituut nauw samen met RWTH Aachen University en Fraunhofer Gesellschaft. Hiermee is een geschikte technische infrastructuur gecreëerd die meer kracht en zichtbaarheid biedt in het onderzoeksdomein naar biobased materialen.

Het AMIBM draagt ​​bij aan de realisatie van maatschappelijke regionale belangen en verrijkt en versterkt de regionale kennisinfrastructuur. Door zijn nieuwe onderzoeksgebieden helpt het AMIBM de regio in zijn transitie van een leider in kolen en ruwe olie naar een leider in biobased materialen.

AMIBM creëert banen

Het AMIBM genereert aanzienlijke inkomsten en heeft al zo’n € 13,5 miljoen aan extra fondsen opgehaald. Deze middelen creëren directe werkgelegenheid, met name voor promovendi en postdoctorale onderzoekers en technici. Het verdienpotentieel van het AMIBM trekt ook veel jonge, goed opgeleide mensen van buiten de regio naar Limburg, waardoor het AMIBM een divers, internationaal personeelsbestand heeft.

... spin-offs, educatie en samenwerking

Dankzij het AMIBM kunnen spin-offbedrijven zich in de regio vestigen. Deze bedrijven maken vaak direct gebruik van de AMIBM-infrastructuur. Ook zijn AMIBM-wetenschappers vaak direct betrokken als adviseurs en/of aandeelhouders.

Door de toenemende betrokkenheid van AMIBM-wetenschappers bij huidige en nieuwe educatieve programma's profiteren studenten van een verrijkte educatieve portfolio. Met zijn nauw verwante masterprogramma (de Biobased Materials Master) biedt het AMIBM studenten een opleidingsmogelijkheid tijdens hun onderzoek. Ook voorziet het AMIBM studenten van werkmogelijkheden in het instituut en/of haar spin-off bedrijven. Op deze manier zorgt het AMIBM ervoor dat hoogopgeleide studenten hier werk vinden en in de regio blijven werken en wonen.