FASoS team boekt succes op EuroSim 2020

Een studententeam van FASoS heeft gedurende EuroSim 2020 groot succes behaald. Ze wonnen 3 van de 5 uitgereikte prijzen. EuroSim is een internationale, interuniversitaire en transatlantische simulatie van de Europese Unie.

Het team van 8 studenten (allen bachelor European Studies) werd voorbereid en begeleid door Jelena Stankovic, de EuroSim-coördinator bij FASoS. De studenten ontvingen hun prijs voor hun alter-ego rollen tijdens de simulatie.

Sara Fornasiero vertegenwoordigde een hoofd van de Bulgaarse regering, Borisov Boyko, in de Europese Raad. Erik Meinecke-Schmidt vertegenwoordigde de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Stef Blok, in de Raad Buitenlandse Zaken, waar besprekingen over beperkende maatregelen tegen Rusland plaatsvonden. Frederic Freitag vertegenwoordigde de Nederlandse minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag, in de Raad Buitenlandse Zaken II, waar besprekingen over beperkende maatregelen tegen Iran plaatsvonden.

EuroSim vond plaats in Antwerpen van 5 - 9 januari 2020 en wordt jaarlijks georganiseerd door het Transatlantic Consortium for European Union Studies and Simulations (TACEUSS).

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’