Europese Commissie ondersteunt initiatief Digitale Tweelingen

De Europese Commissie (EC) heeft onderzoeksinitiatief DigiTwins uitgenodigd voor deelname aan de tweede fase van de competitie om een EU Flagship for Future and Emerging Technologies (FET) te worden. DigiTwins, een groot initiatief binnen en buiten Europa, wil door het creëren van Digitale Tweelingen gezondheidszorg en biomedisch onderzoek revolutionair veranderen. Digitale Tweelingen zijn accurate computermodellen van de belangrijkste biologische processen in ieder individu. Deze computermodellen van de processen die ons gezond houden of ziek maken, zullen worden gebruikt voor het creëren van optimale individuele behandelingen en preventieve maatregelen. Op deze manier worden individuele personen niet blootgesteld aan onnodige risico’s en maken gezondheidssystemen geen onnodige kosten. De vakgroep International Health van de UM Faculty of Health, Medicine and Life Sciences is een van de hoofdpartners van DigiTwins.

Revolutionaire ontwikkeling

Prof. Angela Brand (FH ML): “Wij ondersteunen DigiTwins omdat we geloven in de belofte van DigiTwins om een persoonlijke Digitale Tweeling voor iedere Europese burger te creëren. Dit kan een revolutie betekenen voor onze maatschappij op het gebied van digitale gezondheid.” Volgens Prof. Hans Lehrach (Charité – Universitätsmedizin Berlin), leider van het initiatief brengt deze uitnodiging DigiTwins een belangrijke stap dichter bij een systeem van daadwerkelijk gepersonaliseerde gezondheidszorg en gezondheidsbehoud in heel Europa. Dit zal in de toekomst miljoenen levens redden en miljarden aan gezondheidszorgkosten besparen.

Flagship

FET-Flagships zijn grootschalige, multidisciplinaire onderzoeksinitiatieven, aangestuurd door wetenschap en technologie vanuit een visionaire doelstelling. De FET-Flagships worden gestimuleerd en gefinancierd door de Europese Commissie binnen het Onderzoek- en Innovatieprogramma Horizon 2020 met een miljard euro over een periode van tien jaar.

DigiTwins community

De DigiTwins community heeft meer dan 200 partners in de industriële wereld en academische en klinische onderzoeksinstituten in 32 verschillende landen. DigiTwins bestaat uit een transdisciplinair team van visionaire wetenschappers, clinici, experts op het gebied van volksgezondheid, beleidsmakers, experts op het gebied van medische informatica en kunstmatige intelligentie, ervaren professionals in wetenschapsmanagement, meervoudig ondernemers, industriële onderzoekers en vertegenwoordigers van patiëntengroepen. Maar ook experts uit sectoroverschrijdende gebieden zijn aangesloten, denk aan disciplines als economie, regelgeving, ethiek, gezondheidszorg, gegevensbeveiliging en privacy. Het initiatief staat onder leiding van Prof. Hans Lehrach (Charité – Universitätsmedizin Berlin), Dr. Nora Benhabiles (CEA - French Alternative Energies and Atomic Energy Commission) en Dr. Rolf Zettl (BIH - Berlin Institute of Health).