Ernst Homburg wint Morris Award 2021

De SHAC Morris Award voor 2021 is toegekend aan emeritus hoogleraar Ernst Homburg voor zijn uitmuntende werk op het gebied van de geschiedenis van de chemische industrie.

Tot zijn bijdragen behoren belangrijke studies over de vroege geschiedenis van industriële R&D-laboratoria; zijn uitgebreide geschiedenis van de twintigste-eeuwse moderne chemie en de chemische industrie ingebed in een bredere geschiedenis van Nederland in Techniek In Nederland in de Twintigste Eeuw.

En in het bijzonder (in het kader van deze prijs) Homburgs "The Era of Diversification and Globalization (1950-2012)" in Solvay: History of a Multinational Family Firm (CUP, 2013), een boek dat hij samen met Kenneth Bertrams en Nicolas Coupain heeft geschreven.

Ernst Homburg heeft de gemeenschap van de geschiedenis van de chemie een grote dienst bewezen. Hij was tien jaar lang redacteur van de Ambix Book Reviews, twintig jaar lang lid van de SHAC Council, twaalf jaar lang voorzitter van de Historische Groep van de Nederlandse Chemische Vereniging, van 1995 tot 1998 voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Geschiedenis van de Wetenschap (GeWiNa) en tot 2009 zes jaar lang voorzitter van de Working Party on the History of Chemistry van de European Association for Chemical and Molecular Sciences. Hij was hoogleraar aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht tot aan zijn recente pensionering.

Over de prijs
De Morris Award eert de nagedachtenis van John en Martha Morris, de overleden ouders van Peter Morris, de voormalige redacteur van Ambix, en bekroont wetenschappelijke prestaties in de geschiedenis van de moderne chemie (na 1945) of de geschiedenis van de chemische industrie. De volgende prijs wordt uitgereikt in 2024.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’