Eredoctoraat voor professor Robert Langer

Tijdens de viering van de 47e Dies Natalis op 27 januari 2023 ontving de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Langer het ere-doctoraat van de UM. Professor Langer is een wereldberoemd wetenschapper aan het Massachusetts Institute of Technology. Hij wordt gezien als de grondlegger van de weefselmanipulatie in de regeneratieve geneeskunde en is pionier van honderden technologieën.

Robert Langer begon zijn loopbaan als scheikundig ingenieur, maar heeft bijgedragen aan vele gebieden van wetenschap en techniek. Zijn bijdragen aan de geneeskunde en de biotechnologie, zowel in de academische wereld als in het bedrijfsleven, zijn indrukwekkend en inspirerend. Belangrijke aspecten waarin zijn werk en dat van de Universiteit Maastricht nauw aansluiten, zijn het gebied van de medische techniek, met name de regeneratieve geneeskunde, en het belang van ondernemerschap in de samenleving.

Zijn interdisciplinaire en translationele aanpak sluit perfect aan bij de UM-faculteit Science & Engineering, de faculteit die professor Langer heeft voorgedragen voor het eredoctoraat, en bij de UM als geheel.

• Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Wetenschappers van het MERLN-instituut van Universiteit Maastricht en van het Maastricht UMC+ zijn erin geslaagd om een embryostructuur van een menselijke eeneiige tweeling te kweken uit louter stamcellen, zonder een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij deze kweek zien wetenschappers nu voor het...