Edmond Hustinx prijs en Studentenprijs 2018 uitgereikt

De Edmond Hustinx prijs voor wetenschap 2018 is toegekend aan Dr. Andrea Broderick, onderzoekster van de Faculteit de Rechten. De studentenprijs, voor een uitmuntende maatschappelijke of culturele prestatie, gaat dit jaar naar Julie Ann Garcia Goodfellow. Beide prijzen werden uitgereikt tijdens de officiële opening van het academisch jaar in Maastricht.

De Edmond Hustinx prijs voor wetenschap
Dr Broderick studeerde Rechten in Galway. Haar PhD ontving ze in 2015 aan de Universiteit Maastricht en schreef ze als Marie Curie onderzoeksassistent via het DREAM (Disability Rights Expanding Accessible Markets) netwerk. Momenteel is ze als universitair docent verbonden aan het departement Internationaal en Europees Recht. Broderick bouwde in korte tijd een hele goede reputatie op op het gebied van arbeidsongeschiktheidsrecht en recht op gelijke behandeling in het algemeen. Ze publiceert in de belangrijkste internationale bladen op dit gebied en legt de laatste hand aan een praktijkboek over internationaal en Europees arbeidsongeschiktheidsrecht dat uitgegeven wordt door Cambridge University Press. Ook is zij een veelgevraagd spreekster op Europese conferenties en een gewaardeerde docente voor allerlei vakken aan de universiteiten in Maastricht en Hasselt. De Edmond Hustinxprijs van 15.000 euro helpt haar haar waardevolle onderzoek voort te zetten.

UM Studentenprijs
Julie Ann Garcia Goodfellow  groeide op en een sloppenwijk in de Filipijnen en droomde ervan om ooit te kunnen gaan studeren. Dankzij een beurs van de Joanna Foundation volgde zij lager en middelbaar onderwijs. De Goodfellowship beurs, opgericht om haar studie te financieren, stelde haar in staat om in Nederland te studeren. Ze joeg haar droom na, ondanks een enorme onderwijsachterstand en het feit dat ze familie en vrienden moest verlaten. Haar bachelor haalde ze aan de Universiteit Utrecht en haar Masterdiploma onlangs aan de Universiteit Maastricht. Dankbaar voor de kansen die ze zelf kreeg besloot ze iets terug te doen. Vrouwen in de Filipijnen hebben nog steeds weinig kans op onderwijs en zelfontplooiing. Als voorzitter van de succesvolle Goodfellow foundation ondersteunt ze zes jonge vrouwen uit de Filipijnen bij het behalen van hun universitair diploma. Ze is ervan overtuigd dat onderwijs voor jonge vrouwen uit sloppenwijken het verschil kan maken. De studentenprijs bedraagt duizend euro, een kunstwerk en een portret in de eregalerij in het bestuursgebouw.

hustin