Drie bijzondere onderscheidingen voor Martin Paul tijdens afscheidscollege

Met een speciaal afscheidscollege heeft Prof.dr. Martin Paul vandaag, tien jaar na zijn aantreden als voorzitter van het College van Bestuur, afscheid genomen van de Universiteit Maastricht. Vanwege zijn grote inzet en verdiensten voor de UM mocht Martin Paul vandaag maar liefst drie onderscheidingen ontvangen. Zo heeft het Zijne Majesteit de Koning behaagd om Martin Paul te benoemen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Verrast en vereerd nam Martin Paul deze koninklijke onderscheiding in ontvangst uit handen van de burgemeester van Maastricht, Annemarie Penn-te Strake.

Voorafgaand aan de koninklijke onderscheiding ontving Martin Paul de Tanspenning, de hoogste UM-onderscheiding, uit handen van Nick Bos en werd hem de Maastricht MUMC+ Award toegekend door MUMC+ bestuursvoorzitter Helen Mertens.

“Martin Paul is een gezaghebbend universiteitsbestuurder die zijn talent inzet ten dienste van de mensheid, zowel lokaal als nationaal en internationaal. De samenleving is hem dan ook veel dank verschuldigd. Hij verdient daarom meer dan lokale erkenning. Ook een nationaal gebaar van erkenning is op zijn plaats: Martin Paul is nu Officier in de Orde van Oranje-Nassau.”
Anne-Marie Penn-te Strake, Burgemeester van Maastricht

(Tekst gaat door onder de afbeelding)

Prof. Martin Paul receives his royal distinction of Officer in the Order of Orange-Nassau

Na zijn speciale afscheidscollege, getiteld Learning to lead – a Maastricht experience, werd hij lovend toegesproken door Rianne Letschert (rector UM), Harald Merckelbach (namens de Decanen), Heyo Kroemer (lid van het College van Bestuur van de Charité Universität in Berlijn), Nick Bos (vice-voorzitter UM), Helen Mertens (bestuursvoorzitter MUMC+) en burgemeester Annemarie Penn-te Strake.

“Martin Pauls kennis en ervaring op het gebied van de medische wetenschap en de natuurwetenschappen vormden een perfecte match en waren van groot belang voor de ontwikkeling van onze universiteit op deze gebieden.”
Rianne Letschert, Rector van de Universiteit Maastricht

“De grote nalatenschap van Martin Pauls voorzitterschap zijn verbindingen – het verbinden van de UM met andere universiteiten over de hele wereld, met vele partnerinstellingen in Europa en met het bedrijfsleven, kennisinstituten in onze regio en de overheid in onze regio. De Brightlands campussen zijn daar het beste voorbeeld van.”
Nick Bos, Vice-voorzitter van de Universiteit Maastricht

Het afscheidscollege werd muzikaal opgeluisterd door The Fat Lady, een klein operagezelschap dat was uitgenodigd door Truze Lodder, voormalig voorzitter van de Raad van Toezicht. Mezzosopraan Veronique van der Meijden, bariton Youngky Eurlings en pianist Tamir Chasson vertolkten onder andere werken van Wagner, de favoriete componist van Martin Paul.

“Als we een echt Europees ecosysteem van universiteiten willen creëren, dan moeten we werken aan gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid in het Europees hoger onderwijs en afkomen van het label zelfverklaard elitair.  Om het toekomstige Europese universitaire landschap te vormen, moeten we ongelijkheid aanpakken, niet alleen tussen oude en nieuwe lidstaten, maar ook in de studentengemeenschap.”
Martin Paul, Voorzitter van de Universiteit Maastricht

Martin Paul zal per 1 november aantreden als rector van de Duitse Ruhr-Universität Bochum. Huidig rector Rianne Letschert volgt hem per 1 november op als voorzitter van het College van Bestuur.

Prof. Martin Paul receives the Tanspenning and MUMC+ Award
Prof. dr. Martin Paul ontvangt de Tanspenning en de Maastricht MUMC+ Award

Foto's: Harry Heuts, Philip Driessen (portret)

• Vorig jaar september is de samenwerking bekrachtigd tussen het project ‘DATASET’ van het Noord-Limburgse Fieldlab TISL en Logistiek Digitaal (onderdeel van het DIL programma). Namens het DATASET onderzoeksteam overhandigde Gerwin Zomer op vrijdag 12 juli het evaluatierapport van de Digital Readiness...

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• YUFE is thrilled to announce that its student program, the YUFE Student Journey, evolves into OpenYUFE, enabling students to apply all year long.