Docenten Universiteit Maastricht ontvangen prestigieuze Comenius beurzen

NWO/NRO heeft Herco Fonteyn van de Faculty of Psychology and Neuroscience de Comenius Leadership prijs toegekend. Hans Savelberg van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences en Michael Capalbo verbonden aan de Faculty of Psychology and Neuroscience ontvingen een Senior Fellowship. Dat heeft het NWO bekend gemaakt. Eerder ontving Gijs van Dijk van de Faculty of Law een beurs in het kader van het Comenius Teaching Fellow programma.

Comenius Leadership prijs
Herco Fonteijn ontvangt de prijs omdat hij aandacht voor mondiaal burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid in het onderwijs wil stimuleren met een holistische benadering. Het project – gericht op studenten, docenten, de instelling en externe belanghebbenden – bestaat uit drie pijlers: reflectie op de aard van mondiaal burgerschap en de contextualisering ervan, integratie van Global Citizenship Education in curricula door nieuwe elementen toe te voegen, en betere ondersteuning voor en erkenning van buitenschoolse activiteiten die studenten helpen om mondiaal burgerschapscompetenties te ontwikkelen.

Senior Fellowships
In zijn onderwijs innovatieproject ontwerpt, implementeert en evalueert Hans Savelberg samen met collega’s van de Universiteit Maastricht kleinschalige Learning and Teaching Communities. Deze communities creëren een leeromgeving met een positief effect op de intrinsieke motivatie van studenten en medewerkers bij het volgen en geven van onderwijs. Daarbij worden hun gevoelens van eigenaarschap en empowerment versterkt.

Michael Capalbo en zijn team wil het examen voor studenten geneeskunde effectiever maken door het aan hun individuele leerbehoeften aan te passen. Elke student kiest voor zijn examen onderwerpen waarop hij aanvullende vragen wil beantwoorden, zonder de verplichte vragen te mogen overslaan. Om dit te bereiken wordt bestaande testsoftware uitgebreid. De verwachting is dat studenten meer autonomie ervaren en zelf sturing geven aan hun leerproces.

Over het Comeniusprogramma
Het Comeniusprogramma is een nieuw subsidieprogramma van NWO/NRO dat in 2016 is gestart met een pilot. Dit programma is in 2017 uitgebreid met Senior Fellows en Leadership Fellows. Comenius wordt ook wel de vernieuwingsimpuls voor onderwijs genoemd en het stelt docenten in staat om hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De komende jaren zal het Comeniusprogramma uitgroeien tot een programma dat jaarlijks een breed scala aan onderwijsinnovaties mogelijk maakt. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen, wil de overheid nadrukkelijk ook een bijdrage leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers op hogescholen en universiteiten.