Brightlands

Brightlands Future of Farming Institute: aanjager innovatie Noord-Limburg

Venlo krijgt er een nieuw onderzoeksinstituut bij: het Brightlands Future of Farming Institute. Dit instituut richt zich op de ontwikkeling van groente- en fruitsoorten die gezonder zijn voor de mens en milieuvriendelijker geteeld worden. ‘Het gaat niet meer alleen om de beste tomaat, maar om een combinatie van techniek en plantkunde.’ De Universiteit Maastricht richt het nieuwe instituut op om de innovatiekracht in de regio te versterken en om bij te dragen aan de technologische vernieuwing die nodig is om antwoorden te vinden op de grote maatschappelijke vraagstukken in de agrifood-sector.

Het Brightlands Future of Farming Institute (BFFI) is ontstaan uit de Faculty of Science and Engineering. Decaan Thomas Cleij en directeur Bakir Bulić zijn de drijvende krachten: ‘Binnen onze faculteit houden we ons vooral bezig met natuurwetenschappen en technologie. We hebben inmiddels een cluster van instituten gehuisvest op de Brightlands-campussen in Maastricht, Geleen en Sittard. Maar ook voor agrofood, een sector waar we als Limburg heel sterk in zijn, is juist deze technische kant een mooie opportunity. Daar gaat dit nieuwe instituut mee aan de slag.’

Techniek

De universiteit heeft al veel ervaring met het inrichten van satellieten: een onderzoeksinstelling in combinatie met onderwijs op een locatie buiten Maastricht. Naast de Brightlands Chemelot Campus, heeft de universiteit ook al een aantal laboratoria op Brightlands Campus Greenport Venlo, gericht op Healthy Eating and Food Innovation. Met het nieuwe BFFI wordt de techniek hieraan toegevoegd.

Mkb

Het grote verschil met de Brightlands Chemelot Campus in Geleen is volgens Thomas dat het in Venlo draait om het mkb. ‘Chemelot is een multinational campus met grote chemische partijen. We zullen in Venlo meer gaan schakelen met kleinere partijen. Maar onze ervaring met deze buitenlocaties is dat je als onderzoeker midden in de community zit en heel snel contact legt met de bedrijven en organisaties op de campus en in de regio. Het kost even tijd, maar partijen vinden elkaar wel.

Kwartiermaker

De financiering voor het nieuwe instituut is rond en er is inmiddels een kwartiermaker aangesteld. Jan van den Berg, manager R&D van BASF Vegetable en bijzonder hoogleraar Plant Envirogenetics aan Maastricht University, gaat aan de slag om partijen, personen en mogelijke partners samen te brengen. Daarnaast is de zoektocht gestart om capabele mensen te vinden die het BFFI vanaf de basis willen opbouwen. ‘We willen echt topexpertise binnenhalen: mensen die actief zijn op dit thema en samen met de regio gaan kijken waar de focus moet liggen’, aldus Thomas. Naast de onderzoeksfaciliteiten en bestaande onderwijsprogramma’s wordt er ook een nieuw onderwijsprogramma ontwikkeld, zodat studenten ook aan de slag kunnen in het nieuwe instituut.

Buren

Medio 2021 opent het instituut fysiek zijn deuren op Brightlands Campus Greenport Venlo. De campus is volgens Thomas en Bakir de ideale omgeving voor het BFFI. ‘In Venlo bundelen we de krachten van de regio, Universiteit Maastricht en de campus. Hier zitten de onderzoekers en studenten midden in de regio, tussen de bedrijven die zich bezighouden met agrofood. We zijn letterlijk buren van elkaar: je loopt zo bij elkaar naar binnen.’

Ondernemers kunnen nu al aankloppen bij het BFFI. Neem voor meer informatie contact op met Bakir Bulić : bakir.bulic@maastrichtuniversity.nl

Brightlands newsletter

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.

• Quantum Computers

Wat is Kwantum?

Atomen en de kleinere elementaire deeltjes gedragen zich op vreemde, soms onvoorspelbare manieren. Het klinkt vreemd, maar juist die onvoorspelbaarheid geeft een kwantumcomputer zijn kracht. Exacte berekeningen maken, met ongekende mogelijkheden en op een manier die natuurkundigen nog steeds niet...

• Gerco Onderwater onderzoekt hij de smaak van het heelal en bewaakt hij de smaak van het Maastricht Science Programme. Tijdens zijn oratie, 31 mei, gaf hij een voorproefje van zijn werk voor beiden.