Bouwwerkzaamheden op Tapijn officieel van start

Gert-Jan Krabbendam, wethouder Duurzaamheid en Ruimtelijke Ontwikkeling van de Gemeente Maastricht, Nick Bos, vice-voorzitter van de Universiteit Maastricht en Gedeputeerde Joost van den Akker van de Provincie Limburg hebben op 1 april 2019 samen het startschot gegeven voor de verbouwing van de voormalige Tapijnkazerne. Dit startschot was overigens vrij letterlijk; de Vereniging Historische Artillerie Maastricht schoot op passende wijze een kanon af. Hiermee werd niet alleen de start van de werkzaamheden gevierd, maar ook de afronding van de reconstructie van het dierenpark en de Tapijntuin.

- tekst gaat verder onder de foto's -

De komende maanden worden de gebouwen rondom de voormalige appelplaats verbouwd tot onderwijs- en kantoorruimte en studieplekken. Begin 2020 worden deze ruimten in gebruik genomen door een deel van de School of Business and Economics en de Universiteitsbibliotheek.

Banken op Tapijn belichamen geheugen van Maastricht

Tijdens de festiviteiten werden op het terrein ook drie banken van ontwerper Paul Koenen onthuld. Om herinneringen aan oude ijkpunten in de openbare ruimte te bewaren, bedacht hij ‘Het geheugen van Maastricht’: een serie terrazzo zitelementen vervaardigd met bouwpuin. De banken op Tapijn zijn gemaakt met mineraal restmateriaal van de gesloopte bunker die vlakbij de plek stond waar nu de banken zijn geplaatst. Voor een eerder project werkte de kunstenaar voornamelijk met menggranulaat afkomstig van een stuk van het gesloopte en gebroken gedeelte van de Noorderbrug. Verder heeft hij gele tegeltjes verwerkt afkomstig uit de Sphinx-fabriek en andere stukken steen afkomstig uit de directe omgeving van het Eifel-gebouw. Dat project won in 2017 de Design Award Made for Maastricht.