Benoeming dr. Marta Pertegás Sender tot hoogleraar Internationaal en Transnationaal Privaatrecht

Marta Pertegás heeft een brede kennis van het internationaal privaatrecht en is een erkend expert op dit terrein. Ze heeft een brede praktijkervaring en internationaal netwerk. Zij start per 15 april 2018.

FL_marta Pertegas Sender.jpg

In 2000 promoveerde ze aan de KU Leuven; tijdens haar promotietraject was ze tevens parttime advocaat (of counsel) in Brussel. Na haar promotie combineerde ze de advocatuur met een deeltijd-aanstelling aan de KU Leuven. In 2002 werd ze docent en later hoofddocent, aan de Universiteit van Antwerpen.

Van 2008 tot 2017 was Marta Pertegás Secretaris en vervolgens Eerste Secretaris van de Haagse Conferentie waarin ze wetgevende en implementatie activiteiten coördineerde met betrekking tot internationaal commercieel recht en internationaal procesrecht; daarbij begeleidde ze onderhandelingen over nieuwe verdragen. Met name tijdens deze periode, waarin ze jarenlang professionals aanstuurde, heeft ze bestuurlijke ervaring opgedaan.

Marta Pertegás zal binnen onze faculteit de verantwoordelijkheid dragen voor, en onderwijs geven in, vakken op het terrein van het internationaal privaatrecht en transnationaal privaatrecht. Haar onderzoek zal aansluiten bij het onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen MEPLI en ICGI, alsmede bij onderzoek dat wordt verricht binnen MACIMIDE, ITEM, het algemene UM onderzoeksthema van Europa en een Globaliserende wereld en de onderzoekschool Ius Commune.