Barbara Strating benoemd tot conservator UM

Met ingang van 1 maart is Barbara Strating benoemd tot conservator bij de Universiteit Maastricht. Zij volgt Mieke Derickx op die met pensioen is gegaan. Barbara zal het collectiebeleid verder ontwikkelen en nieuwe ervaringen met kunst, cultuur en wetenschap creëren. Ze wil “de verhouding tussen de kunsten en wetenschap verder onderzoeken en kruisbestuivingen mogelijk maken.”

De nieuwe conservator is opgeleid aan de Radboud Universiteit, waar zij een bachelor Filosofie en een master Kunstbeleid en Mecenaat heeft afgerond. Binnen het gevarieerde werkveld van kunst en cultuur heeft ze zich op verschillende terreinen verdienstelijk gemaakt: van adviseur en onderzoeker toegankelijkheid en inclusie bij het Van Abbemuseum in Eindhoven tot schrijver en interviewer over beeldende kunst, kunstbeleid en kunstenaars. Daarnaast sloot ze zich aan als programmamaker bij het Studium Generale van de Universiteit Maastricht (UM) en is ze lid van de adviescommissie van het Limburg Film Office.

De selectiecommissie, bestaande uit de voorzitter en leden van de Raad van Advies van de Kunst- en Erfgoedcommissie en erfgoedconservatoren aan de UM, is onder de indruk van Barbara’s organisatorische en verbindende competenties, haar kennis van kunst en haar grote professionele netwerk binnen de kunstwereld. Dat omvat organisaties, kunstenaars, fondsen en overheden.

Nieuwe ervaringen
Kunst reflecteert op de omgeving, in kritische of dienstbare zin, en kan daardoor een kwalitatieve bijdrage leveren aan de werk- en studieomgeving. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de UM collecties is dat kunst experimenteel, grensverleggend en uitdagend is. De verwachting is dat Barbara met inhoud en passie zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het collectiebeleid en nieuwe ervaringen met kunst, cultuur en wetenschap zal creëren.

Barbara Strating: “In de afgelopen vier jaar heb ik de Universiteit Maastricht leren kennen als een inspirerende en ambitieuze werkomgeving. Ik kijk er ontzettend naar uit om samen met de verschillende faculteiten en servicecentra verder te bouwen aan de universitaire kunstcollectie."

"De collectie is boeiend en van hoge kwaliteit. Bovendien vind ik de verhouding tussen de kunsten en wetenschap erg interessant en wil ik deze verder onderzoeken en, waar dat kan, kruisbestuivingen mogelijk maken. De interdisciplinaire aanpak op het gebied van onderwijs en onderzoek van de UM, met oog voor diversiteit, lijkt me daar een perfect startpunt voor.”