AMIBM onderzoeker geselecteerd voor YERUN Researcher Mobility Awards

Dr. Samaneh Ghazanfari (group leader of Biohybrids and Medical Textiles te Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM) op de Brightlands Chemelot Campus behoort tot de gekozen onderzoekers. Ze ontvangt een beurs om onderzoek te doen aan de Linköpings University in Zweden.

Het Young European Research Universities Network (YERUN) heeft de uitslag van de selectie voor de eerste Researcher Mobility Awards (RMA's) bekend gemaakt. Vier onderzoekers van de Universiteit Maastricht behoren tot de 26 gekozen kandidaten en zullen 1-2 weken onderzoek doen aan één van de 18 partner universiteiten binnen YERUN.

YERUN
De YERUN Researcher Mobility Awards (RMA's) zijn één van de strategische acties van YERUN, gericht op het ondersteunen van onderzoekssamenwerking binnen het YERUN netwerk. Uit 142 aanmeldingen zijn uiteindelijk 26 kandidaten gekozen op basis van onder andere de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel en concrete ideeën voor toekomstige samenwerking en publicaties.

Voor meer informatie: ga naar de YERUN website

• Het programmeren van kwantumcomputers staat, net als de kwantumcomputer zelf, nog in de kinderschoenen. Onderzoekers die aan quantum computing werken, zijn vaak natuurkundige, wiskundige of computerwetenschappers met een zwak voor de wiskunde van de kwantummechanica.

• Quantum Computers

Wat is Kwantum?

Atomen en de kleinere elementaire deeltjes gedragen zich op vreemde, soms onvoorspelbare manieren. Het klinkt vreemd, maar juist die onvoorspelbaarheid geeft een kwantumcomputer zijn kracht. Exacte berekeningen maken, met ongekende mogelijkheden en op een manier die natuurkundigen nog steeds niet...

• Gerco Onderwater onderzoekt hij de smaak van het heelal en bewaakt hij de smaak van het Maastricht Science Programme. Tijdens zijn oratie, 31 mei, gaf hij een voorproefje van zijn werk voor beiden.