Studenten voor het goede doel

20e Ragweek Maastricht

Het is weer Ragweek! Van 10 t/m 17 april is de twintigste Ragweek Maastricht. Tijdens deze week zetten Maastrichtse studenten zich in om geld op te halen voor twee goede doelen: Campagneteam Huntington en het Bibihuis Maastricht.

Programma

Het bestuur van Stichting Ragweek Maastricht organiseert samen met Maastrichtse studenten-, studie- en sportverenigingen allerlei activiteiten om geld op te halen. Op 10 april wordt de 20e Ragweek feestelijk geopend in Moulin Rouge stijl. Andere activiteiten zijn een loterij, basketbaltoernooi, filmavond en de nodige borrels. Naast deze activiteiten werft de stichting ook geld door middel van giften en donaties.

- Tekst gaat verder onder de foto -

Bestuur Ragweek 2019
Het bestuur van de Ragweek 2019
Mai Henckens

Voorzitter van de Ragweek Maastricht 2019 is Claire van Doorn (22) uit Culemborg. Zij behaalde vorig jaar haar bachelor Gezondheidswetenschappen aan de UM en wil zich, voordat ze aan haar master begint, inzetten voor de (Maastrichtse) samenleving. Haar doel voor dit jaar: zo veel mogelijk mensen bereiken. Claire: “Het eindbedrag is leuk, maar de weg ernaar toe is het belangrijkste.”

Goede doelen

De Ragweek Maastricht haalt geld op voor twee goede doelen: een (inter)nationaal goed doel; Campagneteam Huntington, en een lokaal goed doel; Bibihuis Maastricht. Deze goede doelen worden jaarlijks opnieuw geselecteerd en de opbrengst wordt gelijk verdeeld.

Campagneteam Huntington

Campagneteam Huntington   haalt geld op voor wetenschappelijk onderzoek naar medicijnen tegen de ziekte van Huntington. Dit is een dodelijke erfelijke ziekte met symptomen van Alzheimer, Parkinson en ALS. Er heerst een taboe en schaamtegevoel op de ziekte. Campagneteam Huntington wil het taboe doorbreken en bovenal een medicijn vinden: hun missie is Huntington binnen tien jaar geneesbaar maken. En daar is onderzoeksgeld voor nodig. Claire: “We hebben voor dit doel gekozen in samenwerking met de Ragweek Utrecht. We raakten geïnspireerd door Eric Reits, een van de oprichters. Ze zijn zo goed bezig door te zeggen: ‘Het is oké om erover te praten’.”

Bibihuis Maastricht

Het Bibihuis   is een huis in Maastricht (Jekerdal) dat zich inzet voor kinderen tussen de vier en twaalf jaar, die door een onevenwichtige thuissituatie en ernstige gedragsproblemen behoefte hebben aan een veilig en warm thuis. Anderzijds streeft het Bibihuis ernaar om ouders gedurende de weekenden en vakanties (tijdelijk) te ontlasten van hun opvoedingstaken om een eventuele uithuisplaatsing te voorkomen. Claire: “Elk jaar kiest het bestuur een ander doel, zodat je je inzet voor iets wat je ook echt belangrijk vindt. Het zijn ‘maar’ veertien kinderen, maar die heb je dan wel echt kunnen helpen. Ze zijn nu bezig met het inrichten van het tweede huis, en het is leuk om te zien waar het geld dan echt heen gaat. Dat je langsfietst en denkt: ‘Hé, die gordijnen hebben wij betaald’.”

Kun je niet deelnemen aan de activiteiten? Dan kun je ook via een Tikkie   geld doneren. Halverwege mei wordt het opgehaalde bedrag bekendgemaakt.

Claire van Doorn
Claire van Doorn, voorzitter Ragweek 2019

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.