1 miljoen subsidie voor twee onderzoeksprojecten in ontwikkelingslanden

Onderzoekers van vier verschillende faculteiten van de Universiteit Maastricht ontvingen samen 1 miljoen euro subsidie voor onderzoek in ontwikkelingslanden. Het gaat om twee beurzen van 500.000 euro uit het gezamenlijke Sustainable Development Goals onderzoeksprogramma van NWO-WOTRO Science for Global Development en Nederlandse kennisinstellingen. Het eerste project is een onderzoek naar de ontwikkelingsrechten van kinderen in verschillende ontwikkelingslanden waar zich politieke conflicten afspelen[1]. Het tweede project is een onderzoek naar de invloed van directe buitenlandse investeringen op het welbevinden van vrouwelijke werknemers in Ethiopië.

Ontwikkelingsrechten van kinderen

Fons Coomans, bijzonder hoogleraar Unesco chair in Human Rights and Peace, en Marieke Hopman, beiden van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, dienden een voorstel in waarbij ze niet alleen kijken naar de verschillende wetten rondom kinderen en hoe die de levens van kinderen beïnvloeden, maar ook naar de verschillende normatieve regels in de samenleving en hoe die de uitvoering van kinderrechten belemmeren of juist ondersteunen op lokaal niveau. Per land zullen zij zich op een ander ontwikkelingsrecht focussen en samenwerken met verschillende NGOs zodat de onderzoeksresultaten direct kunnen worden gebruikt in de praktijk.

Het bedrag voor deze beursaanvraag is in principe € 500.000, maar Hopman en Coomans hebben het project zo opgezet dat de verschillende betrokken organisaties allemaal een bijdrage leveren zodat nog meer met het project kan worden bereikt. De totale som beschikbaar voor het project is daarmee opgelopen tot € 788.666.

Marieke Hopman: “Ik ben superblij. Ten eerste omdat ik echt geloof in het voorstel wat we hebben geschreven, ik denk dat het goed in elkaar zit. Er gaan heel veel slimme mensen meehelpen en er is een groot budget om er ook daadwerkelijk voor te zorgen dat de onderzoeksresultaten kunnen worden ingezet om de levensomstandigheden van deze kinderen, naar wie nooit wordt omgekeken juist vanwege de politieke gevoeligheid in deze gebieden, daadwerkelijk te verbeteren.”

Well-being, Women and Work in Ethiopia

Het interdisciplinaire onderzoeksvoorstel van Valentina Mazzucato, hoogleraar Globalisation & Development, Elsje Fourie en Bilisuma Dito (Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen), is het resultaat van een samenwerking van Kai Jonas (Faculty of Psychology and Neuroscience) en Anja Krumeich (Faculty of Health, Medicine and Life Sciences).

Het project bestudeert welke invloed werkgelegenheid, die is ontstaan door directe buitenlandse investeringen (FDI), heeft op het welbevinden van vrouwelijke werknemers. In Afrika is FDI de belangrijkste bron van nieuwe werkgelegenheid en economische groei. Ethiopië, een van Afrika’s snelst groeiende economieën met een ongekend hoog aantal vrouwen dat de arbeidsmarkt betreedt, zal als casestudie dienen. De vraag is of de snelle toename van FDI door verschillende investeerders in verschillende sectoren bijdraagt aan het creëren van eerlijk werk en of het bijdraagt aan de positie en het welbevinden van vrouwen die in deze sectoren werken. Het bereiken van gender-gelijkheid onder werknemers blijft een grote uitdaging in het snel industrialiserend Ethiopië, dat momenteel in de Gender Development Index tot de laagste landen wordt gerekend.

Bilisuma Dito: “Dit is fantastisch nieuws! Dit onderzoek zal enorm bijdragen aan de inspanningen van Ethiopië om het FDI-landschap in kaart te brengen aan de hand van een duurzame sociale focus.”

[1] Om de veiligheid van de onderzoekers niet in gevaar te brengen, kunnen de specifieke landen niet genoemd worden juist vanwege die politieke gevoeligheid in deze gebieden.