Zomer in Maastricht

“Als je weet waar je moet zoeken, is er altijd iets te doen in Maastricht in de zomer.”

Je blijft de hele zomer in Maastricht en daarna begin je hier aan een masteropleiding. Jij moet wel heel veel van deze stad houden.

“Eigenlijk heb ik heel lang gedaan over het kiezen van de perfecte master. Ik heb op alle Europese universiteiten gezocht naar een interdisciplinaire research master in European Studies. En de Universiteit Maastricht bleek de enige die dat aanbood. Ik heb dus geboft, want ik kan hier blijven.”,

Wat ga je doen tijdens je zomer in Maastricht?

“Het is hier relatief rustig omdat het merendeel van de studenten weg is, maar ik verveel me niet omdat ik drie banen heb. Ik ben studentambassadeur voor de Faculty of Arts and Social Sciences (FASoS), dus ik informeer aankomende studenten over de opleidingen aan onze faculteit. Daarnaast ben ik voorzitter van de studentvertegenwoordigers van FASoS. Onze faculteit heeft een heel sterke studentvertegenwoordiging. Dit betekent dat ik komend academisch jaar de voorzitter ben van 29 vertegenwoordigers van bachelor- en masteropleidingen. Maar deze zomer werk ik vooral voor mijn derde baan: student-assistent voor het Female Empowerment Maastricht University netwerk (FEM). Samen met FEM bestuursleden stel ik een zwangerschap- en ouderschapboekje op voor nieuwe ouders. Onderwerpen in dit boekje zijn onder andere borstvoeding, kind mee naar het werk nemen, zwangerschaps-/vaderschapsverlof, beurzen, etc. Het boekje komt begin van het nieuwe academisch jaar uit.

Hoe ben je zo betrokken geraakt bij FASoS?

“Wanneer je begint te werken bij de faculteit, voel je je daar ontzettend welkom. Als je er eenmaal werkt, komen steeds meer dingen op je pad. Ik draag mijn faculteit een zeer warm hart toe.”

Wel nog tijd voor vakantie?

“Er zijn maar een paar andere internationale studenten in Maastricht gedurende de zomer, maar dat geeft niks. Ik ga gewoon uitrusten en leuke dingen doen, zoals een beetje reizen. Dankzij de centrale ligging van de stad ben je zo in Aken, Luik en Brussel, en ook Amsterdam en Den Haag zijn maar een paar uur hier vandaan.”

Heb je nog een advies voor andere internationale studenten die de zomer hier blijven?

“Voor nieuwe studenten kan het moeilijk zijn de zomer hier door te brengen omdat ze nog geen netwerk hebben en er in die periode niet veel gebeurt in Maastricht. Maar als ze hier langer zijn, zullen ze zien dat er genoeg mogelijkheden zijn om bij projecten betrokken te raken in de zomer. Je zou het misschien niet denken, maar er gebeurt een heleboel aan de universiteit in de maanden juli en augustus. Je moet je alleen bewust zijn van die kansen, dus houd je ogen en oren open en raak betrokken!”

Margot Krijnen