Studio Europa Maastricht

Élisabeth Guigou houdt eerste Prinses Beatrix-lezing in aanwezigheid van Prinses Beatrix

Op vrijdagmiddag 3 juni 2022 geeft de Franse oud-minister van Europese Zaken Élisabeth Guigou in Maastricht de eerste Prinses Beatrix-lezing. Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden zal daarbij aanwezig zijn.

Gedurende het dertigjarig jubileum van het Verdrag van Maastricht organiseert Studio Europa Maastricht diverse bijeenkomsten in samenwerking met Maastricht University, Provincie Limburg en Gemeente Maastricht. Ter ere van de betrokkenheid van Prinses Beatrix bij het Europese integratieproces heeft de organisatie het initiatief genomen om een lezing in het leven te roepen vernoemd naar de Prinses.

De jaarlijkse terugkerende lezing nodigt een vooraanstaande Europese persoonlijkheid uit om te reflecteren op de erfenis van het Verdrag van Maastricht en de relevantie ervan voor het hedendaagse Europa. De lezing zal dit jaar plaatsvinden in de Sint Janskerk in Maastricht.

Élisabeth Guigou

Élisabeth Guigou (1946) was als Franse minister van Europese Zaken nauw betrokken bij de onderhandelingen die hebben geleid tot het Verdrag van Maastricht. Daarnaast adviseerde zij president François Mitterrand in deze periode over de positionering van Frankrijk in Europa. Tijdens de lezing wordt onder meer ingegaan op de erfenis van het Verdrag van Maastricht en de stappen die nodig zijn om door middel van Europese samenwerking de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden. Aansluitend is er ruimte voor discussie met het publiek. Prinses Beatrix is aanwezig bij de lezing en spreekt na afloop met diverse betrokkenen.

Koningin Beatrix en het Verdrag van Maastricht

De toenmalige Koningin Beatrix heeft haar eigen, unieke bijdrage geleverd aan het slagen van de moeizame verdragsonderhandelingen in Maastricht. Op 9 december 1991, de eerste dag van de tweedaagse Eurotop, bood zij de Europese regeringsleiders een lunch aan op Château Neercanne. Daar hield ze een korte maar overtuigende toespraak, waarin ze onder meer verklaarde bereid te zijn haar hoofd op de Nederlandse gulden op te offeren voor een gemeenschappelijke Europese munt.

30 jaar EU

Het Verdrag van Maastricht, dat op 7 februari 1992 formeel ondertekend werd in de Limburgse hoofdstad, was het Europese antwoord op het einde van de Koude Oorlog en de vereniging van Duitsland, na de val van de Berlijnse Muur in 1989. Het is één van de belangrijkste verdragen in de recente Europese geschiedenis. Samen met de Verdragen van Rome vormt het Verdrag van Maastricht het juridisch fundament van de EU. Met dit verdrag werd de Europese Unie opgericht en de basis gelegd voor de invoering van de euro.

Over Studio Europa Maastricht

Studio Europa Maastricht is een expertisecentrum voor Europa-gerelateerd debat en onderzoek. Het is opgericht in 2018 en wordt ondersteund door Maastricht University, Provincie Limburg en Gemeente Maastricht. Studio Europa Maastricht positioneert de Limburgse hoofdstad Maastricht en de regio als werk- en ontmoetingsplaats voor debat en kennis- en visieontwikkeling rondom Europese thema's.  Het geeft daarnaast invulling aan het Europees Erfgoedlabel dat in 2018 is toegekend aan het Verdrag van Maastricht.

• Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Wetenschappers van het MERLN-instituut van Universiteit Maastricht en van het Maastricht UMC+ zijn erin geslaagd om een embryostructuur van een menselijke eeneiige tweeling te kweken uit louter stamcellen, zonder een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij deze kweek zien wetenschappers nu voor het...