Studenten

Toen de UM op 15 maart de deuren letterlijk sloot, hebben heel veel toegewijde docenten hard gewerkt aan de overstap naar een 'online only' onderwijsmodel, zonder afbreuk te doen aan het Probleemgestuurd Onderwijs in kleine internationale groepen. De slagingspercentages stegen zelfs licht in die periode, zowel onder bachelor- als onder masterstudenten. Ook kwam er psychologische, administratieve, logistieke en financiële ondersteuning voor de studenten.

De belangrijkste maatregelen op een rij (zie ook onderwijs):

• Er werd een callcenter ingericht als eerste aanspreekpunt voor studenten met urgente vragen (van maart tot mei zelfs zeven dagen per week).
  • Studenten met klachten zijn gemonitord.
  • We hebben geholpen met de repatriëring van studenten terug naar Maastricht of naar hun thuisland.
  • Er werd een quarantainevleugel opgezet in het UM Guest House.
  • Een gezondheidsadviseur werd aangesteld voor coronagerelateerde vragen en vragen over de gezondheidszorg in Nederland.
  • Noodhulpbeurzen zijn verstrekt via het Universiteitsfonds Limburg (SWOL).
  • Uitwisselingsstudenten zijn geïnformeerd over de ERASMUS+ regeling bij overmacht en beperkingen van uitwisseling met niet EER landen.
  • Er is een ‘clementieregeling’ ingesteld voor de behandeling van coronagerelateerde studievertraging en schadeclaims.
  • Er kwam extra aandacht voor het welzijn van studenten, door inspanningen van de UM-psychologen, Career Services, studieadviseurs, InnBetween en het bureau ter ondersteuning van mensen met een beperking.
  • Er zijn coronaproof activiteiten georganiseerd, samen met UM SPORTS en studentenverenigingen.
  • We hebben mondkapjes verspreid onder alle studenten en medewerkers.

Vooruitblik

Het aantal nieuwe inschrijvingen van studenten voor dit academisch jaar steeg voor zowel de bachelor- als de masteropleidingen. Deze cijfers zijn pas in december definitief te geven, maar vooralsnog gaat het om een stijging van ruim 10% meer Nederlandse en bijna 15% meer buitenlandse studenten dan het voorgaande jaar.

Zoals altijd wil de UM de best mogelijke studie-ervaring bieden - maar de gezondheid van onze studenten staat voorop. Het plan dat we voor het komende jaar hebben uitgewerkt is 'Op de campus, als het kan. Online, als het moet’. Na een zeer verantwoorde maar nog steeds uitbundige INKOM-week gaan we ook komend semester weer voor offline onderwijsactiviteiten. Meer over veilig studeren in tijden van corona vind je op de website.

Ook al zijn we in staat geweest studenten een goede opleiding te geven, toch zullen veel studenten een andere studententijd hebben gewenst. Studeren is immers meer dan alleen studiepunten halen. En juist waar het gaat om het verwerven van ‘levenspunten’ zijn de mogelijkheden voor studenten gering geweest.