Onderwijs

Dankzij veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen van zowel studenten als medewerkers, schakelde de UM ongekend snel over naar online onderwijs, mede dankzij een gedegen online infrastructuur, later aangevuld met on campus mogelijkheden.

De belangrijkste maatregelen op het gebied van onderwijs op een rij:

• Docenten konden gebruikmaken van bestaande en nieuwe video-conferencing tools, en werden wegwijs gemaakt in het gebruik van diverse applicaties voor het onderwijs. Ook studenten werkten met video-conferencing tools en hielden toegang tot het Student Portal met info over roosters en toetsen.
  • Studenten en docenten kregen uitgebreide handleidingen, versnelde toegang tot het ToolWheel en een reeks webinars aangeboden voor het omgaan met online onderwijs.
  • Omdat toetsing nog niet on campus kon plaatsvinden, werd meer gebruikgemaakt van andere toetsvormen, zoals papers, essays, openboektentamens. Voor toetsen die niet op deze manier konden worden afgenomen, was er per opleiding een passende oplossing. Voor grootschalige toetsen werd gewerkt met de juiste inrichting van ruimtes in het MECC of proctoring (het gemonitord afnemen van een online examen).
  • Inzet van online proctoring werd zoveel mogelijk geminimaliseerde - waar nodig -met eigen platforms gerealiseerd. De ervaringen daarmee hebben geleid tot een aanbesteding voor het inzetten van een externe partner.
  • De UM heeft een aantal compensatieregelingen ingesteld om studenten tegemoet te komen die door COVID-19 vertraging hebben opgelopen bij het afstuderen, financiële problemen ondervinden, of hun uitwisseling vroegtijdig moesten onderbreken. Ook studenten met een functiebeperking, die geen goede toegang hadden tot online leermiddelen of die problemen hadden met hun apparatuur, konden aanspraak maken op speciale voorzieningen. De compensatieregelingen zijn: Zachte knip, UM-regeling (tijdelijke) verlaging instellingscollegegeld, Versoepeling BSA, UM Coulancecommissie COVID-19, SWOL Noodfonds, Force majeure Erasmus+ programma. Daarnaast besloot de UM de deadlines voor aanmelding voor studiejaar 2020-2021 te verlengen, zodat studenten meer tijd hebben zich voor een opleiding aan te melden.
  • Waar aanvankelijk uitwisselingsprogramma’s tijdelijk waren stopgezet, is voor het najaar 2020 besloten inkomende en uitgaande uitwisselingsprogramma's onder strikte voorwaarden voort te zetten.
  • Alle afstudeerceremonies werden afgelast en diploma’s konden niet meer geprint worden. Inmiddels kunnen faculteiten op verzoek van afgestudeerden fysiek diploma’s overhandigen onder navolging van de coronaregels.

Terugkijkend zijn we zeer trots op hetgeen in zo’n korte tijd is gerealiseerd door en voor onze medewerkers en studenten. Hierbij past echter ook de kanttekening dat er een (te) groot beroep is gedaan op velen in de academische gemeenschap. En een langere voorbereidingstijd was de kwaliteit van het online onderwijs ongetwijfeld ten goede gekomen.

Vooruitblik

Het onderwijs aan de UM zal vanaf september een mix zijn van online waar nodig en on campus als het kan. Voor studenten die niet naar Maastricht kunnen komen, zijn online voorzieningen getroffen. Voor studenten die wel de mogelijkheid hebben om naar de campus te komen, zijn onderwijsactiviteiten en sociale activiteiten opgenomen in de onderwijsprogramma’s. Hoe dit er in de praktijk uitziet, varieert per programma en is uiteraard onderhevig aan de nog immer veranderende overheidsmaatregelen. De ervaringen met het online onderwijs van de afgelopen tijd worden meegenomen in een herziene visie op onderwijs, waarin we toewerken naar een nog beter onderwijsontwerp. Daarin worden de krachten van online en on campus leren gebundeld (de kracht van blended learning).