46ste Dies Natalis: een overzicht

Op donderdag 12 mei 2022 vierden we de 46ste Dies Natalis van de Universiteit Maastricht, in de Sint Janskerk in Maastricht. Het programma bevatte een speciale ceremonie, waarbij prof. dr. Rianne Letschert het ambt van rector magnificus formeel overdroeg aan prof. dr. Pamela Habibović. Daarnaast werden een aantal prijzen uitgereikt: de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, de Dissertatieprijs en de Studentenprijzen.

Dit evenement zou aanvankelijk op 28 januari 2022 plaatsvinden, maar werd met het oog op de toen geldende corona-maatregelen uitgesteld. Prof. dr. Pamela Habibović is per 1 februari al gestart in haar nieuwe functie.

Lees meer over het evenement
 Ontdek de slideshow met foto's van het evenement
 Bekijk diverse video's van de 46ste Dies Natalis
 Ontmoet de winnaars van de Studentenprijzen

Dies Natalis 2022 theme image

Empowerment and leadership

Het thema van dit jaar, Empowerment and Leadership, was onze keynote speaker Nice Nailantei Leng’ete op het lijf geschreven. In haar speech vertelde ze over haar mensenrechtenwerk en inspireerde ze ons om de 'persoon van onze dromen te worden'. "Echt leiderschap begint met het perspectief van anderen," benadrukte ze. En: "Goede leiders zijn dienaren."

Professor Rianne Letschert nam officieel afscheid van haar rol als rector magnificus. Die functie droeg ze in januari al over, maar we stonden ook tijdens de viering natuurlijk stil bij de afsluiting van haar termijn. In haar speech riep ze op om altijd met een kritische blik naar onze universiteit te blijven kijken en vragen samen op te lossen. Ook nam ze ons mee in ambities als: “Een Europees diploma met YUFE, minder werkdruk en meer werkplezier, en de lancering van de Einstein-telescoop in Limburg. Ik hou van dromen, zeker als ze werkelijkheid worden.”

"Ik hou van dromen, zeker als ze werkelijkheid worden."

Rianne Letschert | Voorzitter College van Bestuur Universiteit Maastricht

Onze nieuwe rector magnificus professor Pamela Habibović sloot zich geheel aan bij deze ambities. Met inmiddels 100 dagen in haar nieuwe functie sprak ze over de toekomst van de Universiteit Maastricht en over verbondenheid. “Maastricht is altijd een plaats geweest waar mensen samenkwamen om over disciplinaire grenzen samen te werken. Ik wil dat we voortbouwen op die mentaliteit en ons inspannen om elkaars taal te leren spreken. Op persoonlijk én universitair vlak. (...) Onze ambities voor de toekomst moeten niet te bescheiden zijn. We zullen niet de oudste of de grootste Nederlandse universiteit worden, maar we kunnen wel de meest impactvolle worden.”

"We zullen niet de oudste of de grootste Nederlandse universiteit worden, maar we kunnen wel de meest impactvolle worden."

Pamela Habibović, rector magnificus Universiteit Maastricht

De 46ste Dies Natalis in beeld

De hoogtepunten van onze Dies Natalis (nog eens) zien? We hebben de beste foto’s en video’s voor je verzameld. Bekijk ze hieronder.

Klik op het icoontje om te bladeren.
Foto's: Philip Driessen.

Video's van de 46ste Dies Natalis

Wil je meer zien van de Dies Natalis? Hieronder vind je een overzicht van verschillende video's die tijdens het evenement werden vertoond of ter plaatse werden opgenomen.

Jaarlijkse onderscheidingen

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs werd uitgereikt aan dr. Ben Janssen en de jaarlijkse Dissertatieprijs ging naar dr. Estelle Claire Nijssen.

Studentenprijzen 2022

Jaarlijks worden de beste master- en bachelorscripties van onze studenten beloond tijdens de Dies Natalis-viering. Ze krijgen vijfhonderd euro, een oorkonde voor aan de muur en een kleine attentie uit handen van de rector magnificus.