In memoriam Yvonne Deliana van Leeuwen

Op 1 mei 2019 is dr. Yvonne Deliana van Leeuwen op 67-jarige leeftijd overleden.

Zij was verbonden aan de vakgroep Huisartsgeneeskunde als universitair hoofddocent en hoofd van de medische vervolgopleiding huisartsgeneeskunde. Zij studeerde geneeskunde in Groningen en na 6 maanden interne geneeskunde opleiding in Italië ging ze in opleiding tot huisarts bij de “Rijksuniversiteit Limburg”. Haar opleider huisarts in Brunssum werd haar levenspartner. Ze werkte vervolgens als waarnemer, terwijl ze colleges volgde aan de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heerlen.

In 1981 startte haar dienstverband bij de huidige Universiteit Maastricht. Aanvankelijk ging haar interesse uit naar toetsing en evaluatie in het studentonderwijs Geneeskunde, later focust ze zich op de huisartsopleiding: supervisie van huisartsen in opleiding, lesgeven en ook weer toetsing en evaluatie. Haar bijdrage aan een landelijk systeem van toetsing, in het bijzonder de ontwikkeling van een kennistoets was essentieel en toonaangevend: zij bedacht namelijk in 1987 de eerste Landelijke Experimentele Kennistoets, vanaf 1992 de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets (LHK) geheten. Dit thema vormde het onderwerp voor haar proefschrift “Growth in knowledge of trainees in general practice: figures on facts” waarop zij in 1995 promoveerde. In 1986 sloot ze een eenjarige cursus wetenschappelijk onderzoek in de huisartspraktijk af.

Vanaf 1994 volgde zij een experimentele kaderopleiding voor huisartsen in het kader van het Stimuleringsprogramma Gezondheidsonderzoek (SGO). Zij exploreerde en verdiepte daarin diverse aspecten van huisartsgeneeskunde: gehoorstoornissen, eerstelijns oogheelkunde, chronische pijn en palliatieve geneeskunde. Haar onderwijs competenties kwamen duidelijk naar voren in haar rol als coördinator van de kaderopleiding hart- en vaatziekten voor huisartsen.

Wij van de vakgroep Huisartsgeneeskunde omschrijven Yvonne als warm en betrouwbaar, eloquent, onconventioneel, kleurrijk en markant. Een ernstige ziekte knakte haar levenslijn: zij begeleidde nog een promovendus, was actief betrokken bij het filosofische discours in binnen- en buitenland. Kenmerkend was haar vastberadenheid bij het zoeken naar verklaringen en oplossingen voor de Onuitstaanbare Onverklaarbare Klachten (inclusief haar eigen ziektegeschiedenis), samen met haar Witte Raven club.
Yvonne leerde ons dat wij een taak te vervullen hebben buiten de spreekkamer. Ze was naast academicus, huisarts en opleider ook maatschappelijk betrokken. Meerdere keren per jaar organiseerde Yvonne lunchreferaten over onderwerpen op het grensvlak van beroep en maatschappij: 'broodjes verstand' genaamd.

Yvonne nam afscheid van ons met een inhoudelijk symposium in 2017, waarin ze met moderne ‘flipped classroom video’s’ en haar eigen college ons liet exploreren en vooral kaderen.

Haar allerlaatste schreden zette ze noodgedwongen in het hospice waar zij les had gegeven aan de haar omringende vrijwilligers.

Prof. Jean Muris
Voorzitter vakgroep Huisartsgeneeskunde