De perfecte generalist voor de job

Made in Maastricht: Paulien de Haes

Paulien de Haes

We spreken elkaar tijdens Pinksteren. Hoewel een groot deel van de bevolking christelijk is, is dit geen vrije dag voor Paulien en haar collega's.

Paulien de Haes (32 jaar) vertrok 10 maanden geleden voor haar werk naar Tripoli in Libanon voor de missie van het Internationale Rode Kruis. Met haar opleiding in bedrijfseconomie en majors in organisatie en duurzaamheid, is Paulien de perfecte generalist voor deze veelzijdige job van Finance and Administration Manager. "Ik ben altijd al internationaal georiënteerd geweest. Daarnaast is het een enorme motivatie om te werken voor een organisatie waarin ik geloof. Dat zit heel diep van binnen. Voor mijn ouders was het dus ook geen schok toen ik voor het Internationale Rode Kruis ging werken en uitgezonden werd".

" Libanon krijgt, als buurland, een groot aantal vluchtelingen uit Syrië te verwerken. Met een lokale bevolking die zelf al weinig heeft en met de angst leeft dat het conflict overslaat, is de situatie niet altijd gemakkelijk, maar de relaties staan niet onder hoogspanning. “Dat is in vergelijking met haar uitzending naar Djibouti, wel even anders.” In Djibouti werkten we, ter ondersteuning van Jemen met urgentie, omdat er noodhulp nodig was en de veiligheidssituatie ons werk bemoeilijkte.”

Als administrator zorgt ze voor alle administratieve ondersteuning die nodig is om hulpverleners hun werk voor en met oorlogsslachtoffers zo efficiënt en effectief te laten doen. Paulien heeft, samen met haar team, de verantwoording over het interne reisbureau, huisvesting, personeelszaken, financiën, logistiek, inkoop van deze delegatie. Ook de administratie van het Rode Kruis ziekenhuis in Tripoli waar het Internationale Rode Kruis slachtoffers van oorlogswonden behandelt, valt onder haar supervisie.

Als ondersteunende staf heeft ze niet direct te maken met de mensen waar het Internationale Rode Kruis zich op richt, maar ze bezoekt wel degelijk de tentenkampen aan de Syrische grens. Zij organiseert de logistiek rondom basale levensbehoeften zoals voedsel, drinkwater en dekens, op plekken waar vluchtelingen zich verzamelen. “Waar mijn collega’s er zijn voor het identificeren van de benodigde hulpverlening, zorg ik dat alles geregeld en voorhanden is om dit proces optimaal te laten verlopen.  Tijdens mijn werk voor KPMG heb ik gemerkt dat ik "nerderige klusjes" leuk vond. Bij het uitzoeken van procedures en regels en deze versimpelen voor mijn collega's in het veld, komt dat bijzonder goed van pas."

“We werken intensief samen met het lokale Rode Kruis. Daarnaast bestaat onze staf voornamelijk uit  lokale mensen, slechts een vijfde is internationale staf. Daarmee zijn we heel slagvaardig en ook meer geaccepteerd door de omgeving. Zij kennen de weg, weten hoe onderhandelingen hier gedaan worden en zijn de taal machtig. Samen zijn we eigenlijk een soort tutorial groepje.  Net zoals in Maastricht leg ik zaken voor aan mijn team om deze vanuit meerdere perspectieven te bezien en een democratisch en geaccepteerde keuze te maken voor ons werk. Bovendien heb ik gemerkt dat het de motivatie van het team ten goede komt; dat iedereen gehoord wordt. Het is een aanpak die me past en in Maastricht is die gefinetuned".

"Terug in Nederland, ben ik voornamelijk op zoek naar rust. Je merkt dat het veel van je vergt en dat je in een vreemd land moet functioneren, vermoeiend is. In Nederland is alles voorspelbaar; ik ken mijn weg." Naast het inhalen van de verloren tijd met haar familie en verloofde, probeert ze wel eens af te spreken met haar oude vrienden uit Maastricht. Tijdens haar studie maakte ze samen met een groep studenten deel uit van het team voor internationale studentenwerving. Voor promotie van de universiteit reisde ze naar Indonesië, Estland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Daar deelden we als enthousiastelingen van de UM onze verhalen met toekomstige studenten. "Dat zijn mooie herinneringen!”

Paulien de Haes studeerde in 2007 af aan de School of Business and Economics met een Master Diploma in Management, Change and Consultancy.

Door Charlotte Groven, juni 2017