46ste Dies Natalis

Op donderdag 12 mei 2022 vieren we de 46ste Dies Natalis van de Universiteit Maastricht, in de Sint Janskerk in Maastricht.

Binnen het programma staat ook de formele rectoraatsoverdracht centraal. Dit zou aanvankelijk op 28 januari plaatsvinden, maar werd met het oog op de toen geldende corona-maatregelen uitgesteld. Prof. dr. Pamela Habibovic heeft per 1 februari al de plaats ingenomen van voormalig rector magnificus, prof. dr. Rianne Letschert.

U kunt zich aanmelden via de uitnodiging die u via mail heeft ontvangen op 16 maart 2022, of volg de 46ste Dies Natalis via de livestream die we uitzenden vanaf deze pagina.

Bekijk op deze webpagina de livestream van het evenement, op donderdag 12 mei vanaf 15.15 uur. Voor het ochtendprogramma van 10.30 tot 11.30 uur, waarin de Bachelorprijzen worden uitgereikt, zie de tweede video.

Werkt deze livestream niet, klik dan hier.

Empowerment and Leadership

dies_natalis
Nice Nailantei Leng'ete

De Universiteit Maastricht heeft zichzelf ten doel gesteld een geëngageerde en duurzame universiteit te zijn. Het thema van de Dies Natalis is gebaseerd op een van de pijlers van dit doel: tijdens de viering staat Empowerment and Leadership centraal.

Nice Nailantei Leng'ete verzorgt de keynote lezing over persoonlijk leiderschap en empowerment. De titel is: “How to become the person of your dreams?”. Als mensenrechtenactivist strijdt zij in het bijzonder tegen meisjesbesnijdenis. In 2018 riep Time Magazine haar uit tot een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.

Rectoraatsoverdracht

Tijdens deze Dies Natalis vindt ook de rectoraatsoverdracht plaats. Prof. dr. Rianne Letschert, de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur, geeft haar afscheidsspeech en draagt het ambt van rector magnificus formeel over aan prof. dr. Pamela Habibovic. Zij luidt haar ambt in met een toespraak. Pamela Habibovic is met ingang van 1 februari al gestart in haar nieuwe rol.

Tijdens de viering reikt prof. dr. Rianne Letschert ook een aantal prijzen uit: de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, de Proefschriftprijs en de Studentenprijzen.

Bachelorprijzen

Op de dag van de Dies Natalis worden ’s ochtends de Bachelorprijzen uitgereikt. Deze uitreiking kunt u bekijken via een aparte livestream.

• 02 sep

Opening Academisch Jaar 2024/25

Maandag 2 september van 15.30 tot 17.00 uur openen we feestelijk het nieuwe academisch jaar in Theater aan het Vrijthof.

• 09 nov

Master Open Dag

We hopen je op onze campus te begroeten tijdens de volgende Master Open Dag en een goede indruk te geven van wat studeren aan de Universiteit Maastricht inhoudt.

• 30 nov 31 dec

European Administrative Law Dialogues

Er is opgemerkt dat het vergelijkende bestuursrecht een recente renaissance doormaakte. Er is een praktische of intellectuele nieuwsgierigheid naar andere administratieve systemen en oplossingen, om ze te begrijpen, ervan te leren, ze te coördineren en/of hun verschillen te overstijgen, ze onder te...