Boodschap College van Bestuur - 6 januari 2019

Beste leden van de UM-gemeenschap,

Het was een bijzonder kerstreces, in vele opzichten. De cyberaanval die op 23 december de Universiteit Maastricht trof, heeft grote consequenties gehad. Voor sommige van onze collega’s was geen sprake van een echt kerstreces, omdat ze dag en nacht (letterlijk) hebben gewerkt. Anderen hebben probleemloos een deel van hun vakantie opgeofferd om bij te springen. Studenten en onderzoekers verkeerden soms noodgedwongen in onzekerheid over hun lopende zaken. Velen lieten weten met ons mee te leven en boden aan te komen helpen waar nodig. Deze gemeenschapszin heeft ons diep geraakt en we zijn ontzettend dankbaar voor alle inzet en trots op iedereen die op welke manier dan ook een steentje heeft bijgedragen.

De UM wordt weer operationeel

Per 2 januari zijn de eerste onderwijsgerelateerde systemen weer de lucht in gegaan, zodat het onderwijs kan doorgaan. In de voorbije dagen zijn daar verschillende functionaliteiten aan toegevoegd. Vandaag kunnen we met veel genoegen melden dat met ingang van dinsdag 7 januari 08.00 uur e-mail en agenda weer beschikbaar zijn. Daarmee houdt het goede nieuws niet op: voor de staf is immers van groot belang dat zij ook hun files op fileshare kunnen bewerken. Morgenochtend wordt deze mogelijkheid weer geboden. Gesterkt in ons vertrouwen in onze medewerkers durven we aan te kondigen dat in de komende dagen heel wat nieuwe functionaliteiten volgen. Niettemin zal het nog een hele tijd duren eer de UM weer in dezelfde mate operationeel is als voor de cyberaanval. We rekenen op jullie begrip!

Ondersteuning bij opgelopen achterstand

We begrijpen terdege dat de cyberaanval een wissel heeft getrokken op onze academische gemeenschap. Van studenten die niet bij hun studiematerialen konden om (her)examens voor te bereiden tot onderzoekers die niet verder konden met die cruciale beursaanvraag. Er is ook oog voor eventueel opgelopen schade of nadeel. Met extra herkansingen en ad hoc-oplossingen wordt geprobeerd studievertraging te voorkomen. Brengt dat onvoldoende soelaas, dan kunnen studenten een beroep doen op een coulanceregeling (meer informatie tzt via de website). Onderzoekers kunnen terecht bij de facultaire informatiepunten en bij hun leidinggevenden.

De website blijft belangrijk

Ook nu de e-mail weer werkt, zal de website een belangrijk communicatiemiddel blijven. Op termijn verplaatsen we de communicatie-updates voor de UM-gemeenschap naar het intranet.

Nogmaals: Dank jullie wel!!

Rest ons iedereen nogmaals vanuit de grond van ons hart te bedanken voor alle steun, begrip, medeleven, geduld en natuurlijk de gewerkte extra uren. We gaan het goedmaken. We hopen dat de gemeenschapszin die deze gebeurtenis heeft veroorzaakt, nog lang mag blijven rondwaren binnen onze Universiteit Maastricht.