Alumni Kring Berlijn

Alumni Kring Interview: Katharina Nolte

Katharina Nolte is afgestudeerd van de Universiteit Maastricht met een bachelor (2011) en een master (2012) in European Studies. In 2013 startte ze een professionele carrière bij de Federal Foreign Office in Berlijn. Sinds april 2023 heeft ze gewerkt bij de Konrad Adenauer Foundation op de afdeling voor Europese en Internationale Samenwerking (Department for European and International Cooperation), waar ze verantwoordelijk is voor de internationale dialoog programma’s in het Midden-Oosten en Noord-Afrika zowel als op het gebied van klimaat en energiebronnen.

Kun je ons vertellen over de alumnikring Berlijn?

Berlijn is een extreem levendige stad en dat geldt ook voor onze alumnikring. De Facebookgroep ‘Maastricht Universiteit Berlijn Alumnikring’ heeft meer dan 750 leden. Echter, we gebruiken voornamelijk onze groeiende WhatsApp-groep met 100 leden op dit moment. De alumni evenementen in Berlijn behoren regelmatig tot de best bezochte in de hele UM-alumni gemeenschap. Tot de absolute klassiekers van de alumnikring Berlijn behoren de jaarlijkse biertuin evenementen in de zomer en de traditionele kerstmarkt evenementen, waarvoor vele alumni speciaal een gaatje in hun agenda vrijhouden. Bovendien is Berlijn een permanente UM Star Lecture locatie. Om het plaatje compleet te maken organiseren we regelmatig bedrijfgerelateerde, culturele, politieke en historische evenementen (bijvoorbeeld een tour van het gesloten Tempelhof vliegveld in Berlijn) en zijn we altijd open voor ideeën en suggesties van onze gemeenschap. We zijn blij dat we eindelijk onze evenementen in 2023 konden voorzetten na de lange onvrijwillige COVID-pauze van de afgelopen jaren. Dus, Berlijn gevestigde alumni, noteer woensdag 28 juni in jullie agenda’s, want het volgende openluchtbiertuin evenement is om de hoek!

Wat heeft je actieve betrokkenheid bij de alumnikring je zo ver opgeleverd?

Ik ben inmiddels al zeven jaar actief geweest in de alumnikring Berlijn en het voelt als een verlenging van mijn studentenleven – in een absoluut positieve manier. Naast je vrienden en kennissen ontmoet je tijdens ieder evenement nieuwe mensen. Mede-alumni die gestudeerd hebben aan andere faculteiten of die op compleet andere tijden in Maastricht waren dan jij. Tijdens de alumni-evenementen heb je gelijk een sterke verbinding, kun je herinneringen ophalen, praten over de plekken waar je vroeger uitging (wie kan zich de legendarische The Alla nog herinneren?) of rondhangen, of hoor je van de nieuwe alumni hoe Maastricht en de universiteit zich hebben ontwikkeld in de afgelopen jaren. Bovenop het sociale component speelt professioneel netwerken ook een grote rol. In Berlijn worden UM-alumni van alle faculteiten vertegenwoordigd en persoonlijk vind ik het verrijkend om contacten te leggen in mijn eigen sector en in andere beroepssectoren, en inspiratie op te doen voor mijn werk.

Wat is je meest gedenkwaardige ervaring als deel van de alumnikring?

In de afgelopen zeven jaar zijn er veel hoogtepunten geweest in de alumnikring, geweldige evenementen en interessante contacten. De meest memorabele ervaring was waarschijnlijk mijn allereerste alumni-evenement, de UM Star Lecture in 2016. Op dat moment wist ik niet wat ik ervan moest verwachten en was ik gewoon nieuwsgierig naar de lezing en de andere alumni. Die avond voelde het alsof ik teruggevoerd werd naar mijn studentenleven en ik vond het heel verrijkend om in het gezelschap te zijn van andere Maastricht alumni tijdens een lezing over een huidig sociaal-politiek/economisch onderwerp. In de loop van de avond leerde ik meer comitéleden kennen, die mij gelijk met open armen verwelkomden. Om een lang verhaal kort te maken: sinds die avond ben ik een actief lid van de alumnikring comité.

Als er één tip is die je zou kunnen geven aan gloednieuwe UM-alumni, wat zou dat dan zijn?

Met de Alumni Office heeft de Universiteit Maastricht een geweldige community gecreëerd, die alumni platformen aanbiedt om op vele verschillende niveaus in contact te blijven met de universiteit en mede-alumni. Naar mijn mening is dit een grote waardering van de universiteit tot zijn alumni en ik adviseer elke gloednieuwe alumna/alumnus om gebruik te maken van deze unieke mogelijkheid, om ervoor te zorgen dat je data geüpdatet is en om naar de evenementen te gaan en ervaringen en ideeën uit te wisselen met bekende en nieuwe medealumni. Wat dat betreft, tenminste voor de Berlijnaars onder jullie: ik hoop je te zien op woensdag 28 juni!

Doe mee!

Een alumnikring is een lokaal netwerk van UM Alumni die samenkomen en evenementen organiseren van tijd op tijd. Een alumnikring bestaat uit een alumni comité met een aantal toegewijde alumni die bereid zijn om evenementen in hun stad te organiseren en te faciliteren. Samen met de Event and Community Coördinator van de UM Alumni Office houden zij dit lokale netwerk in stand. Wil jij deel uitmaken van de gemeenschap in jouw stad, wordt dan een actief lid, of verken de mogelijkheden om jouw eigen alumnikring te creëren! Wij denken graag mee! Neem contact met ons op via alumni@maastrichtuniversity.nl.