Alejandra Murillo Sosa, MA Arts and Heritage

Alejandra komt uit Mexico en heeft een bachelordiploma Architectuur behaald aan de universiteit van Mexico-City.

"Na mijn bachelor deed ik zes maanden vrijwilligerswerk in het Europees Kunstmuseum in Mexico-Stad. Daarna ging ik voor een architectenbureau werken. Na een half jaar kreeg ik een telefoontje van het museum en werd ik aangenomen als assistent van de tentoonstellingsontwerper. Toen de tentoonstellingsontwerper vertrok, kreeg ik promotie, hoewel ik toen pas 24 was. Ik bleef nog vier jaar, totdat ik het gevoel had dat ik alles had geleerd wat ik kon. Na nog een korte periode bij een architectenbureau werd ik aangenomen als tentoonstellingsontwerper bij het Nationaal Museum voor de Kunsten in Mexico.

Ik begon onderzoek te doen naar masteropleidingen, omdat ik het gevoel had dat ik diepgaande kennis miste over hoe kunst en cultuur functioneren, over management en beleid en de relaties tussen musea en de samenleving. Ik ben vaak in Nederland geweest en was onder de indruk van de levenskwaliteit en het geluksniveau hier. Ik koos voor dit 1-jarige programma vanwege de focus op beleid en politiek en het Probleemgestuurd Onderwijs aan de Universiteit Maastricht. Omdat ik een pre-master moest doen voordat ik aan mijn master begon, was ik al bekend met dit onderwijssysteem.

Mijn droom is om verder te studeren en een PhD te doen waarin ik onderzoek wil doen naar beleid in kunst en cultuur als een middel om meer inclusief te zijn. Er is veel potentieel voor kunstinstellingen om inclusiever te zijn. Ik zou ook graag lesgeven in een omgeving zoals ik die nu in Maastricht ervaar, en mensen aanmoedigen om meer open te zijn."

Alejandra Murillo Sosa
Oktober 2020