17 sep
Studium Generale | University College Venlo

Voeding en gezondheid: toxische voedselcomponenten, wat doen we ermee?

SG | UNIVERSITY COLLEGE VENLO

Studium Generale gaat in Venlo samen met het University College Venlo (UCV), maandelijks een programma aanbieden van lezingen door wetenschappers van de Universiteit Maastricht. Een kans voor het publiek uit de regio om op een prettige manier kennis te maken met de universiteit, de wetenschappers en hun onderzoek.

Voeding en gezondheid: toxische voedselcomponenten, wat doen we ermee?

Farao’s die bang waren voor vergiftiging, namen een voorproever in dienst. Met alles wat de voedingsindustrie ons voorzet zou de moderne consument daar ook recht op hebben. Bast vergelijkt de vroegere voorproever met de hedendaagse toxicoloog. De markt richt zich steeds meer op de gezondheidsaspecten van voeding, maar van enige bewijsvoering is zelden sprake. Toxicologen zouden dan ook met wetenschappelijke argumenten reële zaken moeten scheiden van spookverhalen. In de woorden van Bast: “De toxicoloog wordt voorproever, de kok wordt farmacoloog en de consument en de wetgever kunnen er geen soep meer van maken.”