02 feb
Lezing voor alumni in Frankfurt

UM Star Lecture: Verantwoord beleggen: Een belemmering, een kans of een plicht? (Engelse lezing)

Moeten we verantwoord beleggen louter zien als een belemmering voor institutionele beleggers omdat het hun beleggingsmogelijkheden beperkt? Is het juist een kans omdat we op basis van de gegevens over milieubeleid, sociaal beleid of bestuurlijke praktijken de werkelijke langetermijnwaarde van de onderneming kunnen bepalen? Of is het simpelweg een plicht van de vermogensbeheerder jegens de cliënten en begunstigden die hun vertrouwen in hem hebben gesteld? Rob Bauer zal deze vragen beantwoorden en uiteenzetten hoe institutionele beleggers naar zijn oordeel moeten omgaan met verantwoord beleggen.

Rob Bauer

Rob Bauer is professor in Finance (leerstoel: Institutionele beleggers) aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Hij richt zich in zijn wetenschappelijk onderzoek op pensioenfondsen, strategisch beleggingsbeleid, prestaties van beleggingsfondsen, verantwoord beleggen, aandeelhoudersactivisme en corporate governance. Rob publiceert regelmatig in vakbladen en wetenschappelijke tijdschriften en geeft vaak presentaties tijdens nationale en internationale conferenties. Rob is directeur van het European Centre for Corporate Engagement (ECCE) van de Universiteit Maastricht, en Executive Director van het International Centre for Pension Management (ICPM) aan de Rotman School of Management van de University of Toronto (Canada).

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures