02 feb
Lezing voor alumni in Breda

UM Star Lecture: Stress, de hersenen en gedrag: welke invloed heeft voedsel?

De lezing is helemaal volgeboekt. Je kunt je helaas niet meer aanmelden.

Stress is wereldwijd een van de belangrijkste oorzaken van affectieve stoornissen en wordt in verband gebracht met ernstige psychomedische gevolgen en sterfte. Uit het huidige bewijs blijkt het belang van specifieke genetische hersengevoeligheid voor risicofactoren die de kans op stress gerelateerde aandoeningen vergroten. Voedsel kan de hersenfunctie beïnvloeden en men denkt dat bepaalde voedingsstoffen invloed hebben op stress en de kans op aandoeningen die daarmee samenhangen. Er is nu steeds meer interesse in de manier waarop voedsel de menselijke prestaties kan beïnvloeden. Dit heeft geleid tot een uitgebreid aanbod aan natuurlijke producten op de nutraceutische markt, die beloven gezonde geestelijke processen te bevorderen en/of psychopathologische symptomen te verminderen. De meeste van deze beweringen worden echter niet ondersteund door het overgrote deel van de goede (gerandomiseerd-gecontroleerde) onderzoeken. In deze lezing wordt het onderwerp stress, de hersenen en gedrag geïntroduceerd, wordt uitgelegd hoe dit door voedsel beïnvloed kan worden en wordt ten slotte besproken hoe bij beweringen over voedsel feiten en fictie gescheiden kunnen worden.

Rob Markus

Dr. Rob Markus is professor in de neuropsychologie aan de Universiteit Maastricht, met een bijzondere belangstelling voor het verband tussen biochemische processen in de hersenen en door stress veroorzaakte psychopathologie. Nadat dr. Markus tussen 1985 en 1991 in verschillende instellingen als therapeut had gewerkt, voltooide hij in 1993 zijn studie experimentele psychologie. Tussen 1993 en 1994 werkte hij in het onderwijs en onderzoek en in 1999 promoveerde hij op experimentele-biologische psychologie aan de Universiteit Utrecht. Na verschillende functies bij universiteiten en bedrijven vervuld te hebben werd hij een internationaal erkend deskundige op het gebied van de relatie tussen stress, de gevoeligheid van de hersenen (genen) en de ontwikkeling van cognitief-affectieve stoornissen, en daarnaast op het gebied van het ontwikkelen van methodes voor dieetbehandeling/beoordeling. Hij heeft subsidie gekregen voor inmiddels voltooide onderzoeksprojecten naar het effect van beïnvloeding van de hersenen door middel van dieet bij (genetisch) kwetsbare patiënten. Naast zijn taken op het gebied van onderzoek, onderwijs en leidinggeven/management doceert dr. Markus ook psychologie en geeft hij trainingen over communicatie- en managementvaardigheden.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures