02 feb
Lezing voor alumni in Londen

UM Star Lecture: Na de Brexit-beslissing: wat kan de geschiedenis ons leren? (Engelse lezing)

De lezing is helemaal volgeboekt. Je kunt je helaas niet meer aanmelden.

Het Verenigd Koninkrijk wordt waarschijnlijk de eerste volwaardige lidstaat ooit die de Europese Unie verlaat. Maar het is niet het eerste land dat dit doet: Groenland verliet de Europese Gemeenschap in 1985 en Algerije deed dit nadat het onafhankelijk werd van Frankrijk in 1962. Is er iets wat we kunnen leren van het verleden voor de situatie van vandaag? Het antwoord van Patel is ja. In zijn lezing probeert hij dergelijke lessen te trekken. Terwijl hij dit doet, zal hij zijn publiek onder andere kennis laten maken met de fijnheden van Algerijnse wijn en kabeljauw uit Groenland. Daarnaast zal hij uitleggen waarom UM-alumni zich bijzonder gelukkig mogen prijzen.

Kiran Patel

Kiran Klaus Patel is hoogleraar European and Global History aan de Faculty of Arts and Social Sciences bij Maastricht University. Hij houdt een Jean Monnet Chair en is momenteel ook de Associate Dean voor onderzoek. Patel was wetenschappelijk medewerker/hoogleraar bij (inter alia) de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales in Parijs, Freiburg University, FU Berlin, Harvard University, de London School of Economics en de University of Oxford. Zijn werk betreft voornamelijk de geschiedenis van de EU en de Verenigde Staten in een mondiaal perspectief. Recente publicaties omvatten onder meer: The New Deal: A Global History, Princeton: Princeton University Press, 2016; European Integration and the Atlantic Community in the 1980s, New York: Cambridge University Press, 2013 (redactie met Kenneth Weisbrode); The Historical Foundations of EU Competition Law, Oxford: Oxford University Press, 2013 (redactie met Heike Schweitzer). Patel werkt momenteel aan een monografie over de geschiedenis van Europese integratie waarin ook de kwestie van desintegratie wordt besproken.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures