02 feb
Lezing voor alumni in Berlijn

UM Star Lecture: Migratie en het welzijn van gezinnen: waarom Europa hierom moet geven (Engelse lezing)

De lezing is helemaal volgeboekt. Je kunt je helaas niet meer aanmelden.

Over migratie wordt vaak gesproken in economische en politieke zin, maar migratie heeft verreikende gevolgen voor gezinnen en hun welzijn. Gezonde gezinnen vormen de hoeksteen van de samenleving en moeten daarom worden gekoesterd. Vaak leidt mondiale migratie ertoe dat gezinsleden van elkaar worden gescheiden als sommige leden migreren en andere achterblijven, waardoor transnationale gezinnen ontstaan. Wat betekent deze scheiding voor gezinsleden en hoe is deze van invloed op hun functioneren als gezin? Deze lezing is gericht op Afrikaanse migratie naar Europa en de vraag hoe Europees migratiebeleid het wel en wee van transnationale gezinnen beïnvloedt.

Valentina

Valentina Mazzucato is Professor of Globalization and Development bij Universiteit Maastricht. Onlangs werd haar de prestigieuze ERC Consolidator Grant toegekend voor een vijfjarig project over 'Mobility Trajectories of Young Lives: Transnational Youth in Global South and North'. Ze heeft diverse internationale onderzoeksprojecten geleid waarbij werd onderzocht hoe migratie van invloed is op transnationale gezinnen tussen Afrika en Europa. Ze werd tot Honorary Professor benoemd bij Hong Kong University en is Associate Faculty van het Center for Migration and Development van Princeton University. Prof. Mazzucato wordt regelmatig uitgenodigd om in openbare fora te spreken over de effecten van transnationale levens op ontwikkeling in Afrika en integratie van migranten in Europa. Ze heeft de afgelopen 25 jaar in verschillende Afrikaanse landen gewoond en onderzoek gedaan.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures.