02 feb
Lezing voor UM alumni in Den Haag

UM Star Lecture: De EU in een wereld in beweging: onder- of overschatting van de eigen mogelijkheden?

In deze lezing wordt de internationale rol van de Europese Unie in de 21e eeuw met het oog op de veranderende realiteit van de binnenlandse, regionale en mondiale politiek besproken. Wat is de rol van de EU en haar lidstaten nu we de 'gekke' 20e eeuw achter ons hebben gelaten? Is Europa een continent in verval of heeft integratie binnen de EU haar nieuw leven ingeblazen en haar het potentieel gegeven van een nieuwe mondiale speler in een veelpolige wereld zonder een dominante macht? Wat zal de invloed zijn van een Brexit op het externe optreden van de EU?

De crises in Oekraïne en Syrië tonen aan dat het voor de EU geen optie is om afzijdig te blijven en zijn een goed voorbeeld van de enorme complexiteit van de uitdagingen die het hoofd moet worden geboden.

Deze lezing plaatst de rol van de EU in een bredere regionale en internationale context en analyseert een aantal essentiële regionale en mondiale reacties die tot dusverre zijn geformuleerd en bespreekt zo hoe de EU in de afgelopen jaren heeft geprobeerd haar internationale rol opnieuw te definiëren.

Sophie Vanhoonacker

Sophie Vanhoonacker is hoogleraar European Administrative Governance en decaan van de Faculty of Arts and Social Sciences (FASoS), Maastricht University. Ze houdt ook een Jean Monnet Chair.

Haar belangrijkste onderzoeksdomein is het Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid met een speciale focus op institutionaliseringsprocessen. Recente publicaties gingen over het opkomende diplomatieke systeem van de EU en de rol van bureaucratieën in het Europese buitenlandse beleidsproces. Ze is co-auteur van de boekenserie European Administrative Governance van Palgrave Macmillan en bestuurslid van het interdisciplinair Centre for European Research in Maastricht (CERIM). Ze is momenteel betrokken bij het Horizon 2020 project: Developing EU Civilian Capabilities for a Sustainable Peace (EU-CIVCAP) (2015-2018).

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures