06 nov 04 dec

Tentoonstelling ‘100 jaar Tapijn, van kazerne naar studiehuis’

Van zondag 6 november tot en met zondag 4 december 2016 vindt in gebouw M van de voormalige Tapijnkazerne de tentoonstelling ‘100 jaar Tapijn, van kazerne naar studiehuis’ plaats. Deze bijzondere tentoonstelling is samengesteld naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van de Tapijnkazerne en is iedere dag gratis te bezoeken van 12.00 – 17.00 uur.*

tapijntentoonstelling

De tentoonstelling geeft een mooi beeld van het ontstaan van de Tapijnkazerne en haar ontwikkeling van legergroen naar Universiteit Maastricht groen en laat het publiek kennismaken met de 100-jarige geschiedenis van de kazerne en haar directe omgeving. De talloze en unieke historische foto's, voorwerpen en diverse militaire voertuigen, veelal uit privé bezit, geven een goed beeld van de voormalige Garnizoensstad Maastricht en de rol van de Tapijnkazerne. Ook het toekomstige parkontwerp (UM-gebouwen en park) voor de Tapijnkazerne is tijdens de tentoonstelling te zien.

Nevenactiviteiten
Er vinden rondleidingen plaats langs voormalige kazernes en andere militaire gebouwen in de stad en op het Tapijnterrein (waaronder de bunker). Ook zijn er lezingen, onder andere over de door sommige Maastrichtenaren verguisde luitenant generaal Dibbets. Al deze activiteiten zijn gratis.

De tentoonstelling is een samenwerkingsverband tussen de Stichting Maastricht Vestingstad, Universiteit Maastricht, Centre Ceramique, de gemeente Maastricht en de Stichting Menno van Coehoorn.

Meer informatie op www.100jaartapijn.nl.

*Op zondag 6 november is de tentoonstelling van 14.00 – 17.00 uur te bezoeken.