29 mrt

Studiedag: Fiscale aspecten bij zetelverplaatsingen tussen België en Nederland

Deze studiedag werd georganiseerd door de Universiteit Hasselt

De studiedag is een grensoverschrijdende samenwerking tussen Universiteit Gent en Universiteit Hasselt in België, en de Universiteit Maastricht, en Radboud Universiteit in Nederland. Hierdoor zal elk topic “gespiegeld” worden toegelicht: heikele en actuele aspecten van de fiscaliteit van zetelverplaatsingen tussen België en Nederland komen zowel vanuit Belgisch als Nederlands perspectief aan bod. De sprekers zijn deskundigen uit én de academische wereld én de praktijk.

In het internationaal privaatrechtelijke luik omtrent grensoverschrijdende zetelverplaatsingen, dat de achtergrond vormt waartegen de fiscaalrechtelijke problematiek moet worden gezien, wordt gefocust op de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie, met inbegrip van enkele recente markante arresten. In een volgende lezing wordt ingegaan op de bepalingen uit de ATAD-richtlijn, de Fusierichtlijn en de rechtspraak van het Hof van Justitie inzake exitheffingen.

Daarna wordt ingezoomd op de gevolgen voor vennootschappen in het land van vertrek en het land van aankomst bij een emigratie en immigratie. Hier komen aan bod vanuit Belgisch en Nederlands perspectief: de vraag naar de statutaire/werkelijke zetel en de gevolgen van activiteitverplaatsingen met of zonder concrete zetelverplaatsing, de taxatie op latente en/of voorlopig vrijgestelde meerwaarden in het land van vertrek (met eventueel ook gevolgen voor buitenlandse vaste inrichtingen), specifieke modaliteiten inzake invordering van verschuldigde belasting, het aanpassen van de vennootschapsvorm aan binnenlandse rechtsvormen en tot slot de step up voor waardering van activabestanddelen.

Tot slot zal ook worden ingegaan op de fiscale gevolgen voor de natuurlijke personen betrokken bij grensoverschrijdende zetelverplaatsingen, waaronder recente pensioenontwikkelingen.

Inleiding

• 12.00 uur: Ontvangst met broodjes

• 12.30 uur: Verwelkoming
    Prof. dr. Elly Van de Velde (UHasselt)

• 12.40 uur: Inleiding door de voorzitter
    Prof. mr. Gerard Meussen (Radboud Universiteit Nijmegen)

Het Europese IPR- en fiscaalrechtelijk kader voor grensoverschrijdende zetelverplaatsingen

• 13.00 uur: Het Europese IPR-kader voor grensoverschrijdende zetelverplaatsingen
    Prof. dr. Niels Appermont (UHasselt)

• 13.30 uur: Het Europese fiscale kader voor grensoverschrijdende zetelverplaatsingen
    Dr. Harm van den Broek (Radboud Universiteit Nijmegen)

Zetelverplaatsingen vanuit Belgisch en Nederlands fiscaal oogpunt

• 14.00 uur: Emigratie en immigratie van vennootschappen vanuit Belgisch fiscaal oogpunt
    Prof. dr. Bart Peeters (Universiteit Gent)
    Dhr. Carl Van Biervliet (accountant/belastingconsulent Vandelanotte)

• 15.00 uur: Koffiepauze

• 15.30 uur: Emigratie en immigratie van vennootschappen vanuit Nederlands fiscaal oogpunt
    Mr. Hans Arts (Maastricht University)
    Dr. Marcel Schaper (Maastricht University)

• 16.30 uur: Relevante aspecten van de Belgische en Nederlandse personenbelasting
    Prof. dr. Elly Van de Velde (UHasselt)
    Prof. dr. Anouk Bollen (Maastricht University)

Slot

• 17.10 uur: Conclusies door de voorzitter en vragen
    Prof. mr. Gerard Meussen (Radboud Universiteit Nijmegen)

• 17.30 uur: Netwerkreceptie

Gezamenlijke publicatie

De sprekers zorgen voor een gezamenlijke publicatie over het thema van deze studiedag in het Algemeen Fiscaal Tijdschrift (AFT – Wolters Kluwer). Dit artikel zal aan de deelnemers van de studiedag worden nagestuurd.

PRAKTISCHE INFO

Datum & tijdstip:  donderdag 29 maart 2018 vanaf 12.00 uur

Locatie: Universiteit Hasselt, Campus Hasselt, Aula Louis Roppe, Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt (betaalparking onder het Kolonel Dusartplein)

Kostprijs: € 150 excl. btw (incl. deelname studiedag, catering, documentatiemap en juridische doctrinebijdrage).

U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld.

Permanente vorming
Een aanvraag tot erkenning werd ingediend bij de Orde van Vlaamse Balies, bij het Instituut voor Gerechtelijke Opleiding, bij het Instituut van de Accountants en Belastingconsulenten en bij het Register Belastingadviseurs.

partners20180328.png

• 27 jun 31 dec

Globalization & Law Network Seminar Series 2023 - 2024

Het Globalisation & Law Network is samengesteld door een groep onderzoekers van de Universiteit Maastricht, met verschillende achtergronden, die vanuit een holistisch perspectief de rol van het recht in een globaliserende samenleving bestuderen. Uitgenodigde experts geven een presentatie over een...

• 28 jun 06 dec

Afstudeerceremonies Masters

Met trots overhandigen wij op deze feestelijke dag de diploma's aan onze afgestudeerden.

• 02 jul 31 dec

ITEM/SVB Informatiesessies

Het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility / ITEM en Bureau voor Belgische en Duitse Zaken van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) organiseren regelmatig informatiesessies.