05 mrt
Studium Generale | Lezing

Stoïcijnse levenskunst: evenveel geluk als wijsheid

In deze lezing zal praktisch filosoof Miriam van Reijen laten zien wat de stoïcijnse filosofie niet is en wat deze wel is — en wat deze kan betekenen in het dagelijks leven. Zelf “filosoferen”, ofwel kritisch denken, kan het lijden aan ongewenste emoties als teleurstelling, woede en schuldgevoel verminderen, laten verdwijnen en voorkomen. Zo word je in plaats van een lijder, een leider! Na de lezing krijgen de aanwezigen de uitleg van een paar concrete oefeningen mee, om er desgewenst zelf verder mee aan de slag te gaan.

Miriam van Reijen was wetenschappelijk medewerker filosofie aan de medische faculteit van de Katholieke Universiteit Nijmegen en docent filosofie en ethiek aan de Academie voor Sociale Studies van Avans Hogeschool in Breda en aan de opleiding Social Work van Fontys Hogeschool, Tilburg en Eindhoven.